Joi, 20 decembrie, şi sâmbătă, 22 decembrie, de la ora 19:00, la Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române (Str. Eforie nr. 2) va fi prezentată a doua sesiune din cadrul programului „Avangarda revizitată. Avangarda europeană (1919-1939) în Arhiva Naţională de Filme a României” (concept şi viziune curatorială: Igor Mocanu).
Ediţia I
Artişti: Germaine Dulac, Louis Delluc, Fernand Léger, Dudley Murphy, George Antheil, Man Ray, Abel Gance, Francis Picabia, René Clair, Marcel Duchamp, Salvador Dalí, Luis Buñuel, Erik Satie.
Sesiunea a II-a: 82 de ani de la premiera filmului VÂRSTA DE AUR de Luis Buñuel
20 şi 22 decembrie, ora 19:00, Cinemateca Eforie
Programul celei de-a doua sesiuni:
SURÂZĂTOAREA DOAMNĂ BEUDET / LA SOURIANTE MADAME BEUDET
Franţa, 1922 / a/n / Dramă, film mut
R: Germaine Dulac
Scenariul: Denys Amiel, André Obey
Imagine: A. Morrin, Maurice Forster, Paul Parguel
Producători: Charles Delac, Marcel Vandal
Cu: Germaine Dermoz, Alexandre Arquillière, Jean d’Yd, Yvette Grisier, Madeleine Guitty, Raoul Paoli, Armand Thirard
VÂRSTA DE AUR / L’ÂGE D’OR
Franţa, 1929 / a/n / Film de ficţiune, sonor
R: Luis Buñuel
Scenariul: Luis Buñuel, Salvador Dalí, Marchizul de Sade
Producător: Contele de Noailles
Imagine: Albert Duverger
Cu: Gaston Modot, Lya Lys, Caridad de Laberdesque, Max Ernst, Josep Llorens Artigas, Lionel Salem, Germaine Noizet, Duchange, Bonaventura Ibáñez, Marie Berthe Ernst, Paul Éluard
Prezentări filme (texte de Igor Mocanu):
SURÂZĂTOAREA DOAMNĂ BEUDET
Considerat primul film feminist din istorie, SURÂZĂTOAREA DOAMNĂ BEUDET prezintă povestea unui cuplu de provincie, aflat între două vârste şi ale cărui zile se scurg, una după alta, pe acelaşi calapod cotidian al rutinei. Ea este preocupată de cultură şi are o viaţă interioară extrem de bogată, el este absorbit de afaceri, speculaţii financiare, întrerupte de câteva ori pe zi de gestul reflex de a duce la tâmplă un pistol descărcat şi de a se juca de-a sinuciderea. Viaţă tipică de cuplu burghez tipic. Până într-o zi când ea plasează în pistol un glonţ adevărat. Numai că, de data aceasta, Domnul Beudet îl îndreaptă către ea. Şi trage. Glonţul trece pe lângă umărul Doamnei Beudet. El îşi dă seama că nu poate trăi fără ea. Dar nu povestea este elementul esenţial care plasează filmul în avangarda cinematografică, ci montajul insolit, supraimpresiunile, prim-planurile, colajul, fragmentarea şi, de ce nu, momentele comice negre.
VÂRSTA DE AUR
Plasat, de către teoreticieni precum Allen S. Weiss, undeva la intersecţia dintre semnul scorpionului şi semnul crucii, adică în punctul de intersecţie a două axe de coordonate care vor face carieră de succes în teoriile antropologice din anii ’60 occidentali (sacru vs. profan etc.), VÂRSTA DE AUR a fost, cred, prima peliculă radical critică la adresa societăţii burgheze a începutului de secol XX. Un cuplu nu reuşeşte nicidecum să consume un act sexual întrucât, de fiecare dată când cei doi se află în punctul culminant al preludiului, intervine ceva care perturbă impulsul psihologic şi instinctele. Iar acel ceva, la Buñuel, încă de pe atunci un socialist artistic convins, nu puteau fi decât valorile societăţii burgheze (familie, biserică, bani, saloane ş.a.m.d.), determinând în cele din urmă personajele să-şi defuleze frustrările freudiene în acte sexuale separate. Pe ea, în special, să „feleze” degetul mare de la piciorul unei statui: magnifică metaforă vizionar postmodernă!
Parteneri media ai Arhivei Naţionale de Filme – Cinemateca Română: Observator cultural, Tabu, Cinemagia, CinemaRx, Port.ro, Urban Things – Chestii Urbane, Bucuresteni.ro, Calendar Evenimente, COOPerativa Urbană, CentrulVechi.com.
Vă aşteptăm!