Autoritatea de supraveghere a publicității din Suedia a acuzat o companie din Stockholm de sexism, după ce aceasta a folosit o memă populară alături de un anunț de recrutare de angajați.
Definiție: mémă, meme s. f. Idee sau tipar comportamental care se răspândește prin imitație în cadrul unui grup social. ◊ p. ext. O idee, de obicei hazlie, materializată într-o imagine, un clip sau un text, care se răspândește prin intermediul internetului. Din engl. meme
Imaginea, cunoscută de comunitățile online ca “Iubitul distras”, se bazează pe o fotografie a unui bărbat care, fiind cu iubita lui pe stradă, se întoarce să se uite după o altă femeie. Furnizorul de servicii de internet suedez Bahnhof a folosit imaginea respective alături de un anunț pentru oferta unor locuri de muncă. În povestea lor, iubitul se întoarce de la iubita lui cu care e în prezent – “locul de muncă actual” să se holbeze la Bahnhof – femeia necunoscută și frumoasă care merge pe stradă.
Autoritatea de supraveghere a publicității din Suedia a decis că folosirea acestei imagini a fost “discriminatorie față de gen”, atât pentru prezentarea femeilor ca simple “obiecte”, sau “obiecte sexuale” cât și pentru a prezenta o imagine stereotipică a bărbaților care ar vedea femeile ca fiind ușor de înlocuit deci lipsite de importanță.
Postările cu reclama distribuite pe paginile de Facebook și Instagram ale lui Bahnhof au fost asaltate de sute de comentarii. Multe dintre acestea au criticat sexismul imaginii, iar anunțul a fost raportat la autoritatea de supraveghere publicitară din Suedia, organism care reglementează industria publicitară.
“Imaginea reprezintă femeile ca obiecte lipsite de importanță încercând să spună că doar aspectul lor este interesant”, a concluzionat autoritatea de supraveghere a publicității din Suedia. Și a adăugat că nu există nicio legătură între serviciile furnizate de Bahnhof și imaginea obiectivă a femeilor.
Unii dintre cei implicați în decizie au mai spus că anunțul a prezentat opinii stereotipice “degradante” atât pentru femei, cât și pentru bărbați. “Reclama dă impresia că bărbații ar putea schimba partenerii de sex feminin în același mod în care își schimba locul de muncă.”
Bahnhof a argumentat că singura sa intenție cu imaginea a fost aceea de a “arăta că Bahnhof este un angajator atrăgător și că cei care au un angajator mai puțin bun ar putea fi interesați de noi”, într-o declarație semnată de directorul său de comunicare, Anya Alenberg și CEO-ul Jon Karlung.
“Toți cei care urmăresc internetul știu cum este folosit și interpretat memeul [Dacă cineva este bărbat, femeie sau sex neutru este adesea irelevant în acest context.) Suntem o companie de internet și suntem conștienți de acest lucru, îi cunoaștem pe cei care ar căuta un loc de muncă la noi, așa că am apelat la acel grup țintă “, a continuat declarația. “Dacă ar trebui să fim pedepsiți pentru ceva atunci am putea fi pedepsiți cel mult pentru folosirea unei meme vechi și obosită”.
Într-un efort de a dovedi că genul nu este o parte relevantă a reclamei, Bahnhof a publicat mai multe variante ale memei acesteia în ziua de după ce a publicat varianta original.
Această memă despre iubitul distras de altă femeie a început să devină virală în vara anului 2017 și a generat articole online care analizau imaginea, alături de mii de alte variante ale memei.