Publicat de curand in Japonia, romanul “1Q84” al scriitorului japonez Haruki Murakami a devenit peste noapte bestseller. Fara nici o strategie de marketing.
“1Q84” a fost scris pe parcursul a doi ani, are peste o mie de pagini, o tematica legata de cel de-Al Doilea Razboi Mondial, o naratiune “complexa si suprarealista” ce “exploreaza probleme sociale si emotionale precum religia, violenta, legaturile de familie si iubirea”, asa spuneau, inainte de publicarea romanului, reprezentantii editurii Shinchosha (Tokyo), cea care a publicat “1Q84”.
Lipsa oricaror alte informatii legate de carte se datoreaza chiar scriitorului, care a refuzat sa divulge chiar si cel mai mic detaliu pentru simplul motiv ca nu vrea sa se repete ceea ce s-a intamplat cu bestseller-ul sau din 2002, “Kafka pe malul marii”, a carui poveste a fost divulgata de critica literara inainte de publicarea lui. Decizia lui Murakami nu i-a influentat insa in nici un fel pe fanii japonezi care s-au imbulzit in magazine sa-i achizitioneze romanul, ce a fost vandut in 960 de mii de exemplare in prima saptamana. “Din cate stiu, este pentru prima data cand am lansat un roman fara a face marketing inainte de lansare”, a spus Akiko Saito, editor sef al departamentului de literatura al editurii, recunoscand ca “suntem martorii unui impact de marketing mult mai mare decat ne-am fi asteptat”. Care sunt speculatiile criticilor literari vizavi de romanul “1Q84” si de succesul lui, care sunt impresiile fanilor lui Murakami si cum isi considera scriitorul ultimul roman, aflati din numarul urmator al MONEY EXPRESS