Cea de-a patra ediţie a Bucharest Fashion Film Festival va avea loc, în perioada 6 – 11 noiembrie, exclusiv online, pe site-ul evenimentului şi pe platforma TIFF Unlimited.
Documentarul „Martin Margiela In His Own Words” (2019), portretul unic al celui mai mare mit din istoria modei, şi „The Disappearance of My Mother” (2019), povestea unei mame, top model internaţional în anii ‘60 şi muză pentru Salvador Dali şi Andy Warhol, sunt primele titluri anunţate.
„Este foarte important pentru noi să transmitem conţinut de calitate, dar în acelaşi timp să-l adaptăm într-o formă cât mai plăcută şi accesibilă celor care ne urmăresc. Primul pas a fost dezvoltarea site-ului oficial al festivalului, care va include întreaga selecţie de scurtmetraje şi va avea în focus comunitatea din jurul evenimentului. Mai apoi, pentru lungmetraje, ne-am dorit să lucrăm cu o platformă de streaming deja existentă şi am ales TIFF Unlimited. Am făcut asta pentru că ne-am dorit flexibilitate în ceea ce priveşte timpul de vizionare a filmelor“, a transmis Ioana Diaconu, co-fondatoare Bucharest Fashion Film Festival.
Primul lungmetraj anunţat în programul festivalului, „Martin Margiela In His Own Words” (2019), dezvăluie detalii despre viaţa şi filosofia din spatele creaţiilor emblematice, expuse în premieră de însuşi Martin Margiela. Timp de 20 de ani în care a condus propria casă de modă, el a fost discret, fără să acorde interviuri sau să aibă apariţii în presă. Şaptezeci de piese-cheie din colecţiile creatorului, incluse în retrospectiva din 2018 de la Musee Galliera din Paris, sunt prezentate prin voiceover, alături de carnete de schiţe din copilărie şi obiecte personale.
Cel de-al doilea lungmetraj anunţat la BFFF 2020 este „The Disappearance of My Mother” (2019). Documentarul a fost prezentat în premieră mondială la festivalul de film Sundance şi prezintă povestea Benedettei Barzini, top model al anilor ’60 şi feministă radicală în anii ‘70, a luptat pentru drepturile şi emanciparea femeilor. Ajunsă la vârsta de 75 de ani, ea se străduieşte să scape de asocierea cu lumea modei şi să se retragă definitiv, dar determinarea fiului ei de a face un film despre ea provoacă o colaborare neaşteptată între cei doi.
Cu scopul de a pune bazele unui forum de discuţie despre relaţia dintre film şi modă, programul Bucharest Fashion Film Festival de anul acesta va include în continuare secţiunea competiţională în cadrul căreia sunt premiate cele mai bune filme de modă locale şi internaţionale. De asemenea, programul cuprinde filme cult, documentare despre personaje marcante din istoria modei şi dezbateri susţinute de profesionişti din sfera locală şi internaţională. Lor le vor fi adăugate secţiuni noi, un podcast, dar şi un masterclass despre cum va evolua industria filmului de modă.
„Începând cu această ediţie, Bucharest Fashion Film Festival introduce secţiunea Dressing the Cinema, care va prezenta o selecţie de filme clasice şi cult, prin care se urmăreşte o explorare a costumului ca instrument în construcţia personajelor şi ca limbaj vizual în prezentarea firului narativ. Anual, acestea vor fi coagulate sub o umbrelă tematică”, a spus Mădălina Cozmeanu, co-fondatoare Bucharest Fashion Film Festival.
Camp, tema de anul acesta, este un concept teoretizat pentru prima dată în 1964 de criticul american Susan Sontag. Ea înţelegea prin acesta să vadă lumea ca un fenomen estetic. Esenţa camp stă într-o înclinaţie către nenatural, către stilizare şi exagerare.
Odată cu cea de-a patra ediţie, Bucharest Fashion Film Festival lansează un podcast care va avea la bază un eseu personal sau o scriere ficţională şi un soundscape, comisionate unor artişti români. Astfel, conţinutul va fi construit cu ajutorul unor observaţii antropologice împletite cu câte o instalaţie audio. Podcastul va continua cu o serie de episoade ce vor include materiale adaptate noilor teme urmărite în fiecare ediţie a festivalului, însă îşi va păstra acelaşi format.
O noutate a BFFF 2020 este şi Dressing the Body, secţiune ce constă într-un program de scurtmetraje, atât de ficțiune cât și documentare, care propune o explorare antropologică a raportului dintre vestimentație şi identitate, a hainei ca simbol, a relaţiei dintre corp şi obiect vestimentar.