In numarul de iulie al revistei Science, Ruud Custers si Henk Aarts de la Universitatea din
Custer si Aarts au facut un experiment in care au implicat studenti care au vizionat, pe un ecran, cuvinte legate de puzzle-uri. Unii dintre studenti au vazut, de asemenea, printre cuvintele respective, si cuvinte cu conotatii pozitive (plaja, prieten, acasa). S-a dovedit ca cei care au primit sugestiile pozitive au muncit mai mult si mai cu spor atunci cand li s-au dat puzzle-uri reale de completat. Asta arata cum vointa noastra poate sa fie influentata inconstient, ceea ce nu e tocmai o noutate. John Bargh de la Universitatea Yale a intuit aceste concluzii cu 10 ani in urma, cand a publicat “The Unbearable Automaticity of Being”. Bargh a aratat cum mediul ne influenteaza alegerile.
Spre exemplu, o persoana care sta intr-un scaun tare va fi mult mai rigida in negociere atunci cand negociaza pretul unei masini, in timp ce o persoana care tine in mana o cana de cafea calda va fi mult mai blanda cu ceilalti decat o persoana care tine o bautura rece in mana.
Oamenii nu sunt constienti de influenta acestor stimuli, folositi deseori in reclame si chiar interzisi in unele tari. Iar atat Custers,cat si Bargh, isi dau seama de faptul ca cercetarile lor rastoarna niste convingeri fundamentale – printre care liberul arbitru. Dar Custers declara ca aceste concluzii nu sunt, de fapt, atat de noi. Oamenii au simtit de multa vreme ca sunt influentati de lucruri pe care nu le pot preciza neaparat si s-au obisnuit cu aceasta idée deja. Vointa inconstienta este foarte importanta pentru felul in care functionam zilnic si este un fel de mecanism de supravietuire pe care Bargh il numeste “fundamentul evolutiv pe care este construita constienta”. Asta pentru ca, avand de luat in fiecare clipa foarte multe decizii, ne este la indemana sa le automatizam pe unele dintre ele.