EXPO_02_GEN este a doua expoziție cu materiale din Colecția de imagini Mihai Oroveanu, care aduce împreună o paletă largă de tehnici ce pun în lumină evoluția dispozitivului fotografic. Expoziția va putea fi vizitată în perioada 3 martie — 20 mai 2021, în cadrul Salonului de proiecte de la Palatul Universul din București.
De la clișee pe sticlă și negative pe film, unele dintre ele scanate acum pentru prima dată, la printuri originale realizate de studiourile fotografice active în România între sfârșitul secolului al XIX-lea și mijlocul secolului al XX,-lea, de la fotografii oficiale, atent coregrafiate și controlând felul în care sunt înfățișați subiecții lor la improvizații de tip vernacular în care libertatea de manifestare în fața camerei este incomparabil mai mare, a doua expoziție a Colecției de imagini Mihai Oroveanu așteaptă să fie explorată la Palatul Universul între 3 martie și 20 mai 2021.
Selecția imaginilor se depliază ca un montaj, care aduce împreună teme și tipologii legate de vizualizarea prin fotografie a problematicii genului și care propune, pe de altă parte, juxtapuneri neașteptate care contrariază așteptările, destabilizează sensuri profund înrădăcinate cultural și stimulează mecanismului de interpretare al fiecărui privitor.
Unul dintre aspectele pe care le urmărește expoziția este explorarea diverselor forme de performativitate – și de performativitate a genului – pe care le implică fotografia de studio, statutul social al subiecților captați în imagini, codurile, limitele, dar și transgresiunile care se pot ivi ocazional în astfel de circumstanțe.
Un alt aspect investigat este imaginea de propagandă concepută în strânsă legătură cu chestiuni privind reprezentarea și diviziunea muncii în funcție de gen – un trop retoric, fără îndoială, dar care acordă figurilor feminine un rol preeminent în societate, plasându-le în prim-planul viziunii despre modernizarea țării.
Prin contrast, o altă dimensiune prezentă în cadrul expoziției urmărește modul în care se articulează privirea masculină prin fotografie, obiectificarea și erotizarea corpului feminin, precum și obstinata perpetuare a acestei perspective dominatoare, indiferent de contexte și epoci.
În asamblarea acestui montaj complex de tipare reprezentaționale și moduri diverse de utilizare a imaginii unghiul de lectură este unul asumat feminist.
El interoghează critic stereotipurile privind figurarea genului și încearcă, în același timp, să contrabalanseze decalaje și discriminări încă profund actuale, prin alegeri care recitesc trecutul din prisma ideilor de egalitate și echitate socială.
Într-un sens oblic, selecția imaginilor din expoziție abordează însăși problematica reprezentării, evidențiind faptul că aproape orice construcție fotografică este filtrată de un registru larg de norme și convenții, mai mult sau mai puțin difuze.
Așadar, dincolo de inventarierea unor postúri, situații, momente ce pot fi percepute în strânsă legătură cu dinamica socio-politică din România sau cu registrul vieții private, expoziția caută să reveleze, mai ales, felul în care operează mecanismele reprezentării atunci când este analizată categoria genului.
Un astfel de demers se fondează pe convingerea că fotografia, imaginea, oglindirea trecutului, într-o accepțiune mai largă, trebuie revizuite și interpretate din perspectiva unor narațiuni istorice cuprinzătoare, recunoscând însă totodată faptul că, în anumite instanțe, ele au puterea să depășească numeroasele tipuri de normativitate și să reveleze subiectivități excluse, forme rare de autonomie, amintind și de „vastele regiuni ale celor care rămân nerecunoscuți”, necunoscuți și invizibili.
Imaginile din expoziție sunt prezentate cu acordul doamnei Anca Oroveanu, deținătoarea acestei colecții de fotografii. Autorii fotografiilor sunt menționați numai în cazurile în care a fost posibilă identificarea lor până în acest moment.
Detaliile despre intervențiile/prezentările artiștilor contemporani și tururile ghidate ale expoziției vor fi anunțate în prealabil pe site-ul proiectului și pe rețelele sociale.
Această expoziție face parte din proiectul Imaginea fotografică între trecut și viitor ce are ca principală miză prezervarea și punerea în circulație publică a unui fond de imagini cu o enormă relevanță culturală și istorică, precum și organizarea în paralel a unor activități de artă contemporană.
Salonul de proiecte este un program axat pe cercetare și producție, promovând arta contemporană din România prin realizarea de expoziții, publicații, prezentări și dezbateri care o plasează în dialog cu contextul regional și internațional. Salonul de proiecte a fost fondat în 2011 în cadrul MNAC Anexa, iar din 2016 funcționează ca centru independent de artă contemporană în Palatul Universul, București.