Data-limită de „depunere” a scurtmetrajelor și a filmelor artistice străine este 1 octombrie, dar doi cineaști români și-au trimis deja copiile la Academia Americană de Film (AAF).
Este vorba de Bogdan Mustață și de Nae Caranfil. Cel dintâi, premiat la Berlin cu Ursul de Aur pentru scurtmetrajul „O zi bună de plajă” – și, cel mai recent, la Festivalul Internațional de Scurtmetraj de la Palm Springs -, și-a câștigat astfel dreptul să participe cu pelicula sa la categoria „Live Action Short Films” a celei de-a 81-a ediții a Oscarurilor.
Bogdan Mustață a explicat pentru Cotidianul că agentul scurtmetrajului, de la Premium Films, a dus personal copia „Unei zile bune de plajă” la AAF.
Potrivit regulilor organizației, scurtmetrajele din această secțiune vin pe două filiere: sau iau premiul principal la anumite festivaluri recunoscute de AAF (o listă destul de lungă), sau rulează, pe banii distribuitorului, într-un cinematograf din Los Angeles County. Următorul pas este ca filmele intrate în preselecție să fie văzute de o anumită comisie, formată din membrii filialei specializate a AAF, și notate pe o scară de la 5 la 10.
Apoi le vede întreaga filială și urmează un proces de votare alcătuit din încă două etape.
Cum pe lista festivalurilor recunoscute de AAF figurează și acela de la Cannes, și câștigătorul Palme d’Or pentru scurtmetraj din acest an, „Megatron”, de Marian Crișan, este eligibil pentru a intra în competiție, tot la categoria „Live Action Short Films”. Producătoarea Anca Puiu nu a trimis încă o copie, dar intenționează să o facă în curând.
Oricum, regizorul Marian Crișan și editorul „Megatronului”, Tudor Pojoni, vor fi prezenți la proiecția scurtmetrajului la cel mai mare festival din Los Angeles, acela organizat de American Film Institute, care are loc la începutul lui noiembrie.
În ceea ce privește peliculele propuse de fiecare țară în parte pentru secțiunea Cel mai bun film străin, producătorul trebuie să trimită două copii, sarcină de care Cristian Comeagă, cel care a lucrat la „Restul e tăcere”, de Nae Caranfil, s-a achitat deja. Filmul nu are încă un distribuitor american, dar se află în negocieri cu trei companii. Însă, a explicat Comeagă, la ora actuală, cea dintâi prioritate este semnarea unui contract cu o firmă puternică de lobby.
Citeste integral articolul semnat de Alexandra Olivotto pe Cotidianul.ro