E una dintre cele mai glam meserii din lume; ești tot timpul printre cei mai celebri actori, regizori, producători. Participi la cele mai importante evenimente și dacă ai rezultate foarte bune, de la un anume nivel, poți să pui condiții foarte avantajoase, care să-ți aducă foarte mulți bani. În America, acolo unde job-ul a fost inventat, se numește „talent agent“, în România nu există agenți adevărați. La noi întâlnim impresari, mai ales în zona muzicală, care dincolo de ocean se numesc „booking agent“ (agent de rezervări) și sunt cei care aranjează concertele. De fapt legislația românească lasă loc impresarului să fie și managerul artistului pentru că îl poate reprezenta și la rezervarea de concerte, dar și în negocierea unor apariții în reclame, filme etc.
Mai știi filmul „Jerry Maguire“? Personajul interpretat de Tom Cruise are drept mentor pe unul dintre cei mai celebri agenți din lume, Dicky Fox. Cel mai des reamintită replică a lui Fox sună așa: „Cheia acestui business stă în relațiile personale“, iar asta ar trebui să-ți dea mici indicii despre studiile care te pot ajuta în meseria aceasta.
Dacă ai făcut studii de Comunicare și PR, de Vânzări și Marketing sau chiar de Actorie/regie și nu vrei să profesezi în domeniu, ia în considerare și această meserie, ai putea fi printre primii pe piață. Cu excepția câtorva actori care au lucrat peste hotare și au un agent străin, în România niciunul dintre marile nume care apar pe genericele filmelor ori pe afișele pieselor de teatru nu e reprezentat de cineva. Iar asta înseamnă că poți face bani frumoși și poți scrie o parte din istoria industriei divertismentului. Încă o informație importantă: salariul unui agent nu este fix, el primește un procent negociabil din onorariul clientului său.
Iată câteva sugestii despre cum ai putea face primii pași în această meserie:
1. Încearcă să muncești (să faci un mic stagiu/un internship) alături de un agent, fie el de sport sau impresar muzical. Poți să începi de la Academia de Show Bizz, singura școală de profil de la noi din țară.
2. Cumpără o carte (de pe net) scrisă de unul dintre agenții cunoscuți. E una dintre cele mai simple căi de a înțelege business-ul din perspectiva actorului și poți să-ți faci o idee despre cum trebuie să funcționeze relația agent-actor. (Recomandările noastre: „Confessions of a Legendary Talent Agent“, Billy Grady și „Hollywood Dealmaking: Negotiating Talent Agreements“, Dina Appleton și Daniel Yankelevits)
3. Cel mai important lucru în meseria aceasta este să ai ochi pentru ceea ce înseamnă talent și pentru „unicitate“. Poți să recunoști o interpretare actoricească proastă? Ai un minim de experiență în actorie? Vezi multe filme, piese de teatru și show-uri de televiziune? Dacă răspunzi DA la întrebările acestea, ești pe drumul bun.
4. Ca să ajungi un agent de succes nu e de ajuns să fii foarte ambițioasă, să-ți placă artele și să recunoști talentul actoricesc dintr-o privire. Trebuie să fii și un foarte bun vânzător și negociator. Cea mai mare parte din slujba unui agent este „vânzarea” actorului-client către agenții de casting sau regizori. Cursuri de negociere sau măcar o carte la temă ți-ar fi de folos.
5. Află care sunt clauzele contractuale pe care le au muzicienii cu casele producătoare de muzică, sportivii cu cluburile lor și desigur, încearcă să faci rost de unul dintre contractele care există deja pentru actori. Există un vid mare de legislație, iar actorii pe care îi vei reprezenta te vor alege pe tine dacă vei ști bine legea și vei obține cele mai multe avantaje pentru ei.
6. Un agent de succes este tot timpul în căutarea unor noi actori talentați. Așa că trebuie să fii mereu conectată la această lume. În America Internetul a ajuns o sursă foarte bună pentru descoperirea noilor talente. La noi lucrurile sunt mai ușoare pentru că majoritatea actorilor deja lansați și cunoscuți publicului nu au agent.
7. Ia legătura cu toate agențiile de casting, fă cunoștință cu regizorii. Alege pe câțiva dintre actorii care ies acum de pe băncile școlii, dar sunt talentați și ești sigură că poți reuși cu ei și dă drumul afacerii. Încearcă să-i „vinzi” regizorilor. Negociază pentru ei și obținele un contract cât mai bun.
5 comentarii