Grupul Mengotti a ajuns în România de mai bine de un an. Este Bucureștiul un loc potrivit pentru deschiderea unui magazin de lux?
Sigur că Bucureștiul este foarte diferit de marile orașe din vest, dar se distinge și de Budapesta sau Moscova. Ca orice capitală, are istorie și personalitate. Aici lumea trăiește bine și se îmbracă din ce în ce mai bine. Cu toate dificultățile începutului, a meritat. Mengotti vinde emoția culturii italiene, iar clienții săi sunt fideli unui stil, nu unui produs.
Åžtiu că sunteți implicat în domeniul modei de multă vreme și că ați lucrat pentru branduri ca Prada, Gucci sau Fendi. Cum a fost?
Am fost implicat de la începutul colaborării mele cu aceste case de modă atât în sectorul comercial, cât și în cel stilistic. Am călătorit în toată lumea, încercând să înțeleg fenomenul prin care clienții devin fideli stilului fiecărui brand pentru care am lucrat. Timp de 14 ani la Prada și 5 ani la Gucci am reușit să mă bucur de rezultatele vizibile ale proiectelor mele. Am influențat pozitiv dezvoltarea liniei de accesorii Prada, când nu foarte mulți se gândiseră la potențialul pe care îl are această arie de exprimare în modă. Să simți că Miuccia Prada îți acceptă sfaturile, influențând stilul vestimentar al atâtor generații, este cu siguranță o realizare.
Dacă ar fi să alegeți cea mai dragă amintire din toți acești ani, care ar fi aceea?
Au fost foarte multe momente de împlinire. Mă gândesc la satisfacția pe care am avut-o revoluționând sistemul birocratic de la Gucci, când am ales să mă adresez fără intermediari directorului creativ de atunci, Tom Ford. Este un alt fel de victorie în modă, pe care doar cei care cunosc culisele acestei lumi o înțeleg. Plecarea mea de la Gucci a coincis, de altfel, cu a lui.
Lucrați cu hainele. Asta înseamnă și că aveți o relație specială cu propria garderobă?
În tinerețe nimic nu era mai important decât felul în care mă prezentam celorlalți. Cu fiecare ținută făceam o declarație. Voiam să se vadă că sunt un bon viveur. Stilul meu vestimentar s-a mai temperat când mi-am dat seama că uneori e mai important să privești în tine decât să te privești în oglindă. Mengotti a împlinit un an în România în 2009. Credeți că este un moment bun să aduceți Gucci în țară? Este ca și cum m-ați întreba dacă atunci când te doare stomacul este greșit să mănânci caviar. Contează foarte puțin că acesta este un an dificil. Åži Prada, ca și Dolce&Gabbana sau Fendi, se va vinde în continuare, așa cum colecționarii de artă vor continua să participe la licitații. Nici Sotheby’s, nici Mengotti nu vor închide porțile. Pentru Picasso sau Gucci vor exista mereu cumpărători. Cum v-ar plăcea să vedeți oamenii plimbându-se pe stradă în București? Ceea ce se poartă acum la București este aproape ceea ce găsești în orașele unde moda ocupă un loc important. Cum se poartă, însă, acesta este un aspect care va mai suporta modificări. Îmi doresc să privesc trecătorii de pe Calea Victoriei mai puțin grăbiți, mergând mai mult pe jos decât în mașini. Dar un lucru este clar: în puține locuri mi s-a întâmplat să întâlnesc atâtea doamne îngrijite, frumoase, atente la detalii și parcă născute pe tocuri. Åži o ultimă întrebare: care este cel mai important lucru pe care l-ați învățat după toți anii de muncă în această industrie? Că moda nu este o industrie, ci o artă.