Annie Leibovitz nu apare foarte des în public. E obișnuită cu studioul, iar celebritățile sunt niște oameni pe care trebuie să-i surprindă dincolo de masca prin care se apără de lume. Toți cei care se aflau la lansarea calendarului Lavazza îi cunoșteau reputația lui Leibovitz. Printre ei, 80 de jurnaliști din toată lumea știau deja de câteva ore cum arată fotografiile calendarului, dar când a venit momentul în care numele i-a fost rostit pe scenă, întregul public a început să freamete.
Leibovitz a făcut portretele celor mai importante personalități ale lumii, de la John Lennon până la Mick Jagger, de la Hillary Clinton la Whoopy Goldberg. E doamna care i-a spus ferm reginei Angliei „mi-aș dori să vă dați jos coroana”, pentru că așa și-o imagina mai bine în portretele sale. Sau care a fotografiat-o pe Demi Moore gravidă și dezbrăcată pentru coperta despre care se spune că este un punct de referință în exprimarea sexualității femeii moderne.
La lansarea Lavazza a intrat ușor, puțin încurcată, căutând un sprijin la prezentator în speranța că o să-i indice discret care e locul ei pe scenă. Sala a aplaudat-o cu ovații. Leibovitz nu știa unde să-și așeze mâinile și nici microfonul mare pe care i-l dădea prezentatorul nu părea să-i facă vreo plăcere. A spus bună seara și după primele mulțumiri politicoase a rostit cu o voce fermă, baritonală: „Agentul meu mi-a spus să nu iau job-ul acesta pentru că nu e bun pentru mine.
Dar n-am rezistat tentației să mă alătur unor nume așa de mari precum semnatarii calendarelor din anii precedenți.” A vorbit apoi despre conceptul de „italienitate” un cuvânt inventat special pentru linia calendarului Lavazza 2009, care s-a reîntors la tradițiile de acasă, din patria mamă, și despre cele șapte fotografii care ilustrează va-lorile Italiei universale. Lângă ea, pe scenă, directoarea de comunicare Francesca Lavazza, nepoata domnului care a dat numele cafelei, a plusat cu mărturisirile și a întrebat-o dacă are o fotografie care nu-i place.
S-a uitat la tablourile uriașe de pe pereți care ilustrau ipostazele din calendar, a încercat să fie politicoasă și să întoarcă discuția către preferata ei (Il Genio, după Da Vinci), dar cum Francesca a întrebat „Dar spaghetele?”, a ripostat scurt „Nu e chiar cadrul pe care-l iubesc cel mai mult.” Răspunsurile și atitudinea ei directă și fermă se asortau perfect cu ambalajul în care se prezentase publicului; o rochie neagră până la genunchi, simplă și fără vreo croială specială (doar un volan vertical în spate), ciorapi negri mați și balerini cu botul dreptunghiular cu un ciucure în față, tot negri.
Singurul accesoriu era perechea de ochelari cu ramă neagră, simplă, dreptunghiulară. Nu era machiată și nici nu-și petrecuse foarte mult timp la coafor. Ba chiar părea ca și cum s-ar fi spălat pe cap și și-ar fi lăsat părul să se usuce singur, pufos și ciufulit.
Puțin mai târziu, când în timpul scurtei sesiuni de întrebări și răspunsuri, am ajuns la câțiva milimetri de ea, aveam să constat că unghiile îi erau tăiate scurt, degetele îi erau lungi cu palme care păreau grele și-avea un parfum pudrat, care-mi amintea de generația Chanel.
Arăta și se comporta ca o femeie care are grijă de ea fără să fie ostentativă și fără să-i pese foarte mult de cum o văd ceilalți. De fapt, și mărturisirea despre recomandarea agentului, care generase rumoare în public, arăta că nu-i pasă foarte mult de ce crede lumea.
Era, însă, evident orgoliul de a fi percepută la un nivel ridicat în lumea ei, a fotografilor. Lansat în 1983 ca parte de comunicare business to business, ca un cadou de Sărbători din partea companiei, calendarul Lavazza a fost realizat de unii dintre cei mai mari fotografi ai lumii: Helmut Newton, J.B. Mondino, Mario Parisoto, David LaChapelle, Erwin Olaf. De la an la an miza a fost tot mai mare, iar desemnarea fotografului pentru fiecare ediție a ajuns deja o confirmare de apartenență la un grup elitist.
Așa că alegerea lui Leibovitz n-a fost doar o lovitură de imagine pentru Lavazza. pentru anul acesta au fost trei opțiuni, mi-a spus Francesca Lavazza, în dimineața zilei în care urma să se lanseze calendarul. Annie Leibovitz a fost prima pe listă”, a precizat ea fără să vrea să spună care au fost și celelalte două nume. Familia Lavazza lucrează de la primul calendar cu agenția de publicitate care poartă numele unuia dintre cei mai mari ilustratori italieni, Armando Testa, iar conceptul fotografiilor și alegerea fotografului sunt decizii care se iau împreună cu agenția.
„Pe Leibovitz am întâlnit-o prima dată în aprilie la New York, cu o zi înainte de prima ședință foto. Mai vorbiserăm la telefon ca să pregătim conceptul, dar atunci am văzut-o față în față. Încă din primele momente mi-a zis «În următoarele zile nu voi putea vorbi cu tine pentru că mă voi concentra pe ce avem de făcut».
Åži în săptămâna următoare nici măcar n-a zâmbit”, și-a amintit Francesca. Fotografiile au fost făcute în șapte zile, câte o zi pentru fiecare cadru pentru ca prelucrarea digitală să se întindă apoi pe mai multe luni. „Eu sunt foarte recunoscătoare tehnicii moderne pentru că în epoca digitală se poate muta subiectul fotografiat în alte decoruri, iar acest lucru mă ajută să creez senzația de suprarealism,” a comentat fotografa punctul cel mai controversat între fotografii din lumea întreagă: cât este real în creația lor și cât e rezultatul lucrului pe computer.
Iar sinceritatea lui Leibovitz pare că nu se oprește aici. Într-una dintre fotografii, cea în care se face trimitere la Fellini și filmul „La dolce vita“, a ținut să se observe că este un decor creat în studio și nu o fotografie realizată la Fontana di Trevi, așa că în stânga și-n dreapta imaginii apar luminile utilizate în studio. S-a pronunțat chiar și asupra limitelor libertății sale de exprimare artistică în acest proiect. „Uneori uitam să mai pun ceștile de cafea la cadru.
Am fost atât de liberă cât îți permite un proiect de acest gen. Am semnat pentru el, trebuia să-i respect condițiile și să-l duc la capăt.” Pentru revistele glossy onorariul lui Leibovitz este de 70.000 de dolari pentru fiecare zi de lucru, dar dat fiind proiectul care este unul publicitar, se bănuiește că suma pentru care a semnat este undeva în jurul unui milion de euro. Suma nu a fost însă confirmată de reprezentanții Lavazza.
Dar Annie nu a avut întotdeauna o cotă atât de ridicată. E cea de-a treia fiică a unei familii modeste, cu o mamă instructor de dans modern și un tată locotenent în forțele aeriene americane. Primul job ca fotografă a fost la revista Rolling Stones, aflată la debut și ea în anii ’70, dar până atunci a muncit oriunde ar fi putut câștiga un ban, inclusiv într-un kibbutz în Israel. Încă de la începutul carierei a fost o persoană care a știut ce a vrut, așa că a avut curajul ca după doar un an la revistă să renunțe la jobul ei ca să meargă în turneu cu Mick Jagger și colegii lui.
Astăzi spune că a doborât-o viața de turneu și că nu a știut să administreze corect tot ceea ce vedea, așa că n-a făcut foarte multe fotografii, însă în această perioadă a învățat cum să stea aproape de celebrități fără să le invadeze intimitatea. Din 1983 este fotografa Vanity Fair și semnatara unora dintre cele mai spectaculoase coperte.
Calendarul Lavazza realizat de Annie Leibovitz este un punct forte pentru imaginea cafelei, însă munca ei de acolo, prelucrarea digitală masivă, faptul că nu a realizat fotografiile în decor natural, ci în studio, i-a făcut să strâmbe din nas pe unii dintre cri-tici. „Îmi place Italia, îmi fac aici vacanțele cu fetițele mele. Ce vreți să vă mai spun; că-mi place cafeaua?”, și-a încheiat speech-ul, la lansarea calendarului, Annie Leibovitz.