Casa pariziană a prezentat colecția primăvară 2022, duminică, 6 iunie, creând o iluzie vizuală spectaculoasă. Balenciaga a folosit doar un model pe podium în timpul prezentării de modă. A fost un spectacol live care a semănat confuzie.
Spectacolul de modă al mărcii are 44 de clone ale unui singur model. Exact aşa s-a şi numit noua colecţie – Clone. Dar nu a fost deloc ușor să o recunoști pe Eliza Douglas la fiecare apariție din timpul show-ului care a avut loc în format digital. Cu toate acestea, pe ecran, este într-adevăr artista americană defilând într-o cameră albă în mijlocul a trei rânduri de invitați, toți îmbrăcați în negru și care poartă toate creațiile din colecția primăvară 2022.
„Este un fals profund al unei prezentări de modă. Ceea ce vedem online nu este ceea ce este. Ce este real și ce este fals?”, sunt întrebări pe care designerul de modă Demna Gvasalia și le-a pus pentru colecția intitulată Clone. Spectacolul a avut loc de fapt fără spectatori. „Este un spectacol care nu a avut loc niciodată, dar hainele sunt reale, au fost făcute”, a declarat el pentru Vogue.
Astfel, o vedem mai întâi îmbrăcată într-o fustă, cizme negre înalte, cu fața mascată de un voal. Este dificil să o recunoaștem. Apare apoi o siluetă androgină cu umeri marcați, dar de data aceasta o recunoaștem pe Eliza Douglas. Apoi, defilează într-o rochie galbenă fără a putea discerne fața modelului.
Un deepfake viu
Muza casei Balenciaga („artista a deschis sau a închis toate paradele și a apărut în majoritatea campaniilor de câțiva ani”, își amintește marca) a avut 44 de apariții succesive datorită deepfake. Această practică audiovizuală folosește inteligența artificială pentru a lipi fața de a altei persoane. Această tehnologie a făcut astfel posibilă cartografierea, în timp real, a caracteristicilor Elizei Douglas pe cele ale altor modele deja prezente în videoclip. La rândul său, acoperită cu accesorii, precum bijuterii pentru cap din argint, aur, crom sau lanțuri metalice oxidate, fața „clonată” seamănă confuzie.