Muzeul Luvru din Paris a înregistrat un număr record de vizitatori în 2018: circa 10,2 milioane de oameni. Este un număr fără precedent pentru această instituție care datorită acestor cifre a devenit cel mai vizitat muzeu din lume.
„Pentru prima dată în istorie și cred că pentru prima dată în istoria muzeelor, peste 10 milioane de turiști au vizitat Luvrul în 2018”, a spus Jean-Luc Martinez, președintele CEO al instituției, potrivit BBC.
The Guardian crede că recordul s-ar datora de fapt soților Carter – Beyonce și Jay-Z – care au închiriat Luvrul pentru o zi în 2018, ca să filmeze videoclipul piesei APESHIT, un reminder pentru felul în care arta i-a șters din istorie pe toți actorii care nu erau albi.
Clipul se deschide cu portretul Mona Lisei și se termină cu tabloul Portrait D’Une Négresse. Muzica se oprește pentru câteva minute pentru a ne prezenta o punere în scenă a tabloului Portrait of Madame Récamier.
Videoclipul, în coregrafia balerinei belgiene Sidi Larbi Cherkaoui, a fost filmat discret în noaptea de 31 mai spre 1 iunie 2018, la muzeul Luvru din centrul Parisului şi prezentat în timpul unui concert de la Londra din cadrul turneului lor mondial OTR II.
Trupurile dansatoarele ce par aproape goale alternează cu imaginile unor tablouri istorice semnate de Jacques-Louis David, pictorul curţii lui Napoleon Bonaparte, sau Gioconda lui Leonardo Da Vinci şi sculpturi ca Venus din Milo sau Victoria din Samotrace.
Potrivit ziarului Le Parisien, APESHIT este un videoclip politic ce caută „să afirme egalitatea între cultura afro-americană şi cea albă”.
Videoclipul a stârnit interesul turiștilor și i-a determinat să treacă pragul muzeului. Astfel, Muzeul Luvru a înregistrat o creștere cu 25% a numărului de vizitatori cu 10,2 milioane de persoane față de 8,1 milioane în anul 2017, bătându-și astfel propriul record din 2012, când nu mai puțin de 9,7 milioane de oameni au trecut pragul instituției care adăpostește opere de artă celebre.
Recordul s-ar datora și unei revigorări a turismului internațional din capitala Franței, după o scădere cu 30% în ultimii ani ca urmare a atacurilor teoriste din 2015. Turiștii străini reprezintă circa 70% din vizitatorii muzeului, iar aceștia privind în special din SUA, China și țări din UE.