Generatiile au folosit întotdeauna moda și părul pentru a face o declarație de stil. Când tiktokerii au mărturisit că ar prefera să rămână fără adăpost sau să moară decât să poarte o pereche de blugi skinny, au făcut mult mai mult decât să atace un stil pe care îl consideră neplăcut.
Ei, alături de alți utilizatori care au criticat modul de aranjare al părului generațiilor de dinainte, au ajutat la transformarea unei rivalități într-un război de stil inter-generațional.
În online, generația Z (persoanele cu vârste cuprinse între 9 și 24 de ani) a criticat numeroase aspecte ale stilului mainstream al milenarilor (cei cu vârste între 25 și 40 de ani), și anume plăcerea pentru cărarea pe o parte și blugii skinny. Astfel, ei au stârnit un val de reacții răutăcioase din partea milenarilor. Disputa în tendințe este atât de uriașă, nu datorită fidelității de-a lungul vieții față de blugii sau coafura în cauză, ci și pentru că acuzația i-a obligat pe milenari să se confrunte cu un adevăr incomod: a existat un transfer de putere generațională.
Războiul generațiilor
„Stilul este un marker care ne permite să vedem transferul dintre fosta generație și cea nouă”, spune Jason Dorsey de la Center for Generational Kinetics. „Este unul dintre domeniile cheie care ne anunță când se termină o generație și începe una nouă”. Și, deși platforma TikTok care stârnește aceste conversații este într-adevăr nouă, rivalitățile stilului sunt mai mult decât atât. Tendințele au modelat evoluția rochiei de-a lungul secolului XX.
Jessica Glasscock, cercetători la Institutul de costume al MET și profesor la Parsons School of Design spune că „Moda este o poveste a culturii tinerilor”. Stilul este un instrument pe care tinerii din fiecare generație l-au valorificat pentru a-și stabili și exprima punctul lor de vedere unic. În SUA în timpul erei progresive (o perioadă de activism social și reformă pe scară largă din anii 1890 până în 1920), așa-numitele „new women” și „Gibson Girls” au reprezentat un nou arhetip de feminitate care doreau o mai mare independență. Stilul acestor femei tinere, cel mai bine cunoscute pentru corsetele în formă de S, mânecile bufante, bluzele tricotate și coafurile impunătoare.
Anii ’30 și ’40 au fost decenii îngrijorătoare pentru modă, din cauza realităților financiare devastatoare ale Marii Depresii și ale celui de-al doilea război mondial. După ani de lipsă de materiale și din cauza raționării, Christian Dior a revoluționat industria când a introdus „New Look-ul” în 1947, care punea laolaltă o jachetă sculpturală cu o fustă circulară voluminoasă.
Generația flapper din anii 1920 și-a pus amprenta cu o siluetă radical nouă, androgină și o tunsoare bob. O schimbare cu adevărat șocantă în moda pentru tineri, fustele lui Mary Quant (precum rochiile flapper) le-au permis femeilor tinere mai multă libertate de mișcare pentru lucruri precum munca și dansul, dar au dat naștere unui alt tip de mișcare care a definit anii 60: femeile eliberare. Până în anii 1970, eliberarea, așa-numita „genderbending”, a fost adoptată de toți tinerii. Bobul a fost înlocuit cu părul natural, lung, iar formele ascuțite și tăieturile au fost înlocuite cu rochii maxi, caftane și alte siluete largi și lungi. Tinerii din anii 1970 au reușit să poarte blugi – care panicase o întreagă generație de părinți în anii 50, datorită asocierilor lor cu rebelii adolescenți și subcultura rocker.
În cele din urmă, moda anilor ’70 s-a risipit, făcând loc anilor 80 – revoltători, excesivi și strălucitori. Tinerii și-au luat rămas bun de la tonurile pământii și de la siluetele relaxate din generația anterioară, gravitând în schimb spre culorile neonului, denimul prespălat și stilul boxy. În anii ’80, cu cât părul sau tunsoarea este mai mare și mai scandaloasă, cu atât mai bine.
Tinerii conștienți de clasă și-au etalat statutul adoptând noul aspect preppy, lansat de designerii Perry Ellis și Ralph Lauren. A existat o atracție pentru fitness care a dat naștere la unele dintre cele mai memorabile stiluri din anii 80: tricouri decupate, pantaloni scurți pentru biciclete, adidași și scrunchies. A apărutastfel „athleisure”, cu adolescenți iubitori de hanorace.
În anii 90, mișcarea grunge Gen-X a stins glamourul și lăcomia anilor 80; cândva o subcultură, aspectul „anti-modă” al cămășilor din flanelă, al jachetelor militare și puloverelor supradimensionate au câștigat teren. Între timp, supermodelele Kate Moss și Naomi Campbell au reușit să convingă adolescentele să adore rochiile minimaliste și strălucitoare.
Amprenta celor din generațiile Y și Z asupra stilului este un aspect inevitabil al evoluției modei – așa cum demonstrează generațiile anterioare. Generației Z îi place să cumpere piese vestimentare uzate, atât pentru abilitatea de a o personaliza, cât și ca modalitate de a demonstra angajamentul lor de mediu.