Piata auto chineza a depasit din punct de vedere al vanzarilor liderul mondial, piata din Statele Unite, lucru neasteptat pentru cel putin un deceniu de acum incolo.
In timp ce criza financiara a influentat puternic scaderea vanzarilor auto din SUA, consumatorii chinezi, sprijiniti de de enormul pachet-stimul acordat de guvernul lor, au continuat sa cheltuiasca, iar acum, tinta de vanzari auto a Beijingului pentru 2009 este de 10 milioane de unitati, in crestere de 10% fata de 2008. Cifra va cimenta pozitia Chinei, cu un plus de peste un milion de unitati fata de Statele Unite.
La sfarsitul lunii ianuarie, producatorii auto autohtoni au fost incantati sa descopere ca vor primi partea leului din beneficiile pachetului oficial, doar pentru ca sunt specializati in masini mici si ieftine, populare in orasele mici si mijlocii, iar micii jucatori au inceput imediat sa culeaga roadele. Masinile mici nu sunt decat o parte a planului guvernamental chinez. Pachetul stimul al Chinei mai include si 220 de milioane de dolari pentru dezvoltarea tehnologiilor auto, in special pentru vehiculele pe baza de energie alternativa. Companiile auto chineze au un avantaj competitiv cheie in fata firmelor externe- acela ca sunt conduse (si favorizate) de guvernul de comanda si control din China.
Statul schimba politicile si parghiile macroeconomice, care schimba practic jocul, peste noapte – observati raspunsul rapid si eficient al Beijingului la criza finaciara. Comparativ cu tarile democratice, unde procesul de stabilire a politicilor e incurcat si poate fi amanat (priviti numai la eforturile Americii de a relansa industria auto), Beijingul are un mare avantaj. Ei pot decide pur si simplu cum va arata viitorul si companiile de stat trebuie sa se alinieze la acea linie.
Cititi in urmatorul numar MONEY EXPRESS un articol Newsweek despre miscarile guvernului chinez de a transforma Beijingul in noul Detroit al lumii. (Dragos Dragusin)