Dacă v-ați gândit vreodată să reciclați sticla de șampon după ce ați terminat conținutul, bravo! Eu mi-am confecționat singură un suport pentru telefon (în care să stea atunci când îl pun la încărcat) din sticla în care am avut gelul de duș, urmărind un tutorial de pe Instagram.
În cutiile de la crema de față țin ace cu gămălie și agrafe de birou. Dar până când pot reutiliza ambalajele de plastic ale produselor cosmetice? Prin urmare, multe ajung la gunoi. Pur și simplu, firmele de reciclare (nu numai de la noi, ci și din străinătate) nu reciclează flaconul de la laptele de corp. „Cu cât ambalajul este mai complex sau mai costisitor, cu atât mai greu poate fi reciclat”, spune Stephen Clarke, responsabilul cu comunicarea în Parlamentul European. În consecință, din punct de vedere economic, este mai simplu să-l distrugem decât să-i găsim o nouă utilizare.
Programele buy-back – hai să facem schimb – au fost adoptate și de marile companii de produse cosmetice. Vii cu un ruj sau un rimel folosit și noi îți dăm la schimb unul nou, se pare că pe principiul ăsta funcționează sistemul de reciclare. Astfel de inițiative au fost adoptate de mărcile Kiehl’s, MAC Cosmetics, L’Occitane, Oriflame, Garnier. Alte branduri de cosmetice au înlocuit ambalajele din plastic de unică folosință cu plastic reciclat (PCR).
Există, de asemenea, o problemă cu ambalarea excesivă a produselor. Spre exemplu, Neutrogena a fost criticată pe social media după ce a lansat șervetelele umede antimicrobiene, ambalate individual. Glossier Play a anunțat în luna martie că nu va mai ambala produsele de make-up în plicuri de aluminiu, ci din hârtie.
Oamenii de știință avertizează și asupra impactului sclipiciului din cosmetice, care poluează apele lumii și pune în pericol viața marină. Sclipiciul cosmetic este găsit în nenumărate produse, de la geluri de duș la produse de machiaj. Este făcut din polimeri și considerat microplastic. Din cauza dimensiunilor foarte reduse (sub 5 milimetri), acesta nu poate fi filtrat și ajunge în apele pământului, unde contribuie semnificativ la problema poluării și afectează sănătatea vietăților marine.
Ideal ar fi, cred activiștii de mediu, să folosim produse de înfrumusețare ambalate în sticlă. Dar este greu de transportat. Imaginați-vă să cărați de la supermarket sau de unde vă aprovizionați cu cosmetice, gelul de duș de jumătate de litru sau spuma de baie, ambalate în niște sticle greoaie. Consumatorii s-au mai gândit la plasticul obținut din trestia de zahăr. Dar și această alternativă produce tone de deșeuri.
Rose-Marie Swift, fondatoarea brandului RMS Beauty, preferat de Emma Watson, Reese Witherspoon și Gisele Bündchen, spune că este dificil de găsit ambalaje ecologice pentru produsele de make-up. În plus, costurile de producție vor fi mai ridicate. Produsele de make-up reprezintă probabil cea mai complicată categorie pentru a fi reciclată din cauza materialelor folosite – pudra are o oglindă, spre exemplu, care ajunge la depozitul de deșeuri.
Lush este un brand prietenos cu mediul. Vinde ruj ambalat în ceară biodegradabilă, precum și șampon solid. Produsele companiei de cosmetice LUSH din Marea Britanie sunt binecunoscute în întreaga lume datorită ingredientelor naturale și a politicii LUSH de protejare a mediului (produse fără ambalaj).
Trecerea de la componentele de plastic la analogurile biodegradabile în structura ambalajului atrage după sine creşterea costurilor de producţie, dar în acelaşi timp, va creşte şi preţul de cost al mărfii.
Câteva exemple de producători de cosmetice consideraţi ecologici:
- Garnier – a colaborat cu TerraCycle la un program care permite ca orice ambalaj de frumusețe care nu poate fi reciclat să fie dus într-unul din cele 2000 de puncte de reciclare din Marea Britanie.
- REN Clean Skincare – are un obiectiv ambițios de reducere a deșeurilor până în 2021, utilizând materiale plastice reciclate și reciclabile și soluții reîncărcabile pentru toate produsele.
- L’Occitane – vinde pungi cu săpunuri, geluri de duș și șampoane reutilizabile pentru a încuraja clienții să reducă din consumul de plastic.
- Lush – vinde produse naturale, hand made, fără ambalaje.
- Aveda – peste 85% din ambalajele produselor pentru îngrijirea pielii și a produselor pentru păr sunt fabricate din material 100% reciclat.