Complexul Machu Picchu face parte din patrimoniul mondial UNESCO și este atracția turistică cea mai vizitată din Peru.
Printre siturile arheologice încă multe din Peru, nimeni nu atrage așa de mulți turiști cum atrage faimoasa cetate din Machu Picchu. În 2017 au fost mai mult de 1,5 milioane de vizitatori, aproape dublu față de limita recomandată de Unesco, punând o presiune enormă asupra ruinelor fragile și asupra ecologiei locale.
Acum, într-o mișcare care a atras un amestec de groază și indignare din partea arheologilor, istoricilor și localnicilor, există un proiect pentru un aeroport internațional de miliarde de dolari, destinat să aducă turiștii și mai aproape de Machu Picchu. Buldozerele elimină deja milioane de tone de pământ în Chinchero, un oraș pitoresc, la aproximativ 3.800 de metri deasupra nivelului mării, care este poarta spre Valea Sacră. Această zonă a fost odinioară centrul unei civilizații care s-a extins din Columbia modernă în Argentina, iar în secolul al XV-lea a fost cel mai mare imperiu din lume.
În prezent, majoritatea vizitatorilor ajung acolo din aeroportul din Cusco, care are doar o singură pistă și este limitat la aeronave cu corp îngust și la zboruri de escală din capitala Peru, Lima și orașe din apropiere precum La Paz, Bolivia. Dar noul aeroport, pe care companiile de construcții din Coreea de Sud și Canada așteaptă să îl liciteze, ar permite zboruri directe din marile orașe din America Latină și SUA.
Criticii spun că avioanele ar putea provoca daune potențial incalculabile ruinelor Inca. Alții se tem că construcția ar epuiza bazinul hidrografic al lacului Piuray, pe care se bazează orașul Cusco pentru aproape jumătate din aprovizionarea cu apă. “Pare ironic și într-un fel contradictoriu că, aici, la doar 20 de minute de la Valea Sacră, nucleul culturii Inca, vor să construiască un aeroport – exact peste ceea ce vin de fapt turiștii să vadă”, a spus antropologul de la Cusco, Pablo Del Valle.
O petiție solicită acum președintelui peruán, Martín Vizcarra, să reconsidere sau să relocheze aeroportul de la Chinchero. Chinchero a fost construit cu șase secole în urmă ca o proprietate regală pentru conducătorul Inca – Túpac Inca Yupanqui și este incredibil de bine conservat. Economia locală se bazează pe agricultură și turism, însă chiar și cei care se bazează pe turiști sunt atenți la planuri.
Primarul, Luis Cusicuna, declară că liderii locali au solicitat un al doilea aeroport mai mare din Cusco încă din anii 1970. Există o “preocupare legată de faptul că infrastructura de călătorie spre Cusco și-a atins limita”, spune Mark Rice, autorul “Making Machu Picchu: Politica turismului în Peru din secolul al XX-lea”. Dar locația noului aeroport va face o mulțime de daune uneia dintre ofertele turistice cheie din Cusco”.
Problema este ca Machu Picchu este “singular pentru oferta de turism peruvian”, spune el. “Cel mai bun cale exemplu pe care-l pot da este cel în care turiștii care merg în Marea Britanie ar ateriza direct la Stonehenge.”