Perioada colecțiilor de la Paris este marcată de întrebări fundamentale: Cum va afecta criza economică mondială lumea modei? Cum se vor adapta designerii – eminamente creativi de la Paris – cu schimbările inerente, apărute în rândul consumatorilor de modă? Cea mai întunecată perioadă de după cel de-al Doilea Război Mondial va marca sfârșitul „modei de idei”, a „modei artistice”, a căutărilor autentice?
Într-un climat „aparent“ întunecat, Parisul și-a menținut standardele, a arătat că nu doar soluția adaptării din mers prin campanii făcute în orb – ca în anii ’90 (o altă criză majoră de după exploziv-pozitivii ani ’80) reprezintă soluția, ci o autentică mișcare anticriză, prin valoare, prin sfidarea „întunericului” prin colecții „luminoase”, pline de veselie și de o creativitate debordantă. O altă metodologie anticriză a fost reîntoarcerea marilor case de modă la „valorile certe ale brandului” – acolo unde targetul vizat este fidelizat.
Reacția anticriză a adus și surprinzătoare debușee ultra-creative – reintroducând în circuitul modei show-urile conceptuale și eminamente „de idee” – în care comercialul era trecut voit pe plan secund. Un alt rezultat neașteptat de pozitiv este slăbirea pieței copiilor ilegale printr-un pariu suplimentar pus pe noile tehnologii, materialele de ultimă generație și tipologii de croială, derivate din couture – extrem de greu de reprodus. Totul a devenit astfel un dialog surd între criză și anticriză, între publicul standard și noua psihologie a clientului, derivată direct din colapsul financiar mondial.
Parisul finalului de an 2008 s-a pregătit intens pentru marea sărbătoare a modei, arătând mai degrabă ca o tabără de război a oștii regelui Darius (cea mai mare armată cunoscută din istorie – 1.500.000 de oameni), printr-o mare de corturi albe ce au împânzit orașul. De asemenea, inspirația cartagineză și feniciană a fost prezentă și în cadrul show-urilor – de la mozaicuri și basoreliefuri la coafură, de la cucerirea vestului sălbatic american (fenicienii fiind atestați drept primii descoperitori ai Americilor) și până la combinațiile nesfârșite de alb, negru și bej – culori embleme nu numai pentru Parisul interbelic, ci și pentru marile state comerciale antice.
Multe dintre corturi erau dedicate modei – târguri, showroom-uri, show-uri – altele fiind dedicate împlinirii a o sută de ani de aviație franceză – Parisul arătând ca un teren de joacă al oamenilor mari, plin de avioane din toate epocile. Parisul acestei toamne mai avea ceva particular: era pentru prima oară de după cel de-al Doilea Război Mondial, când stilul era adus în prim-plan și era transformat în mândrie națională chiar și în rândul oamenilor simpli.
Carla Bruni menținându-se ca subiectul numărul unu în rândul populației (împreună cu criza, bineînțeles), rolul ei alături de președintele Sarkozy transformând-o într-o nouă Jackie Kennedy a Franței. La început toată lumea a atacat-o, apoi a transformat-o în simbol și onoare estetică națională – astăzi toată lumea vorbește despre stil la fel ca despre vreme.
O altă particularitate a momentului a fost La Nuit Blanche, mai puțin interesantă ca de obicei, fiind îngropată în proiecții și sonorizări de ultimă generație, dar și în nesfârșite show-uri tip Bolywood, prin dansatoare din buric semidezbrăcate, înfășurate în sariuri multicolore pline de pietre și clopoței, de un gust îndoielnic.
Ziua 1
A fost considerată prima zi „bonus” din perioada recentă a istoriei modei franceze – acest sezon fiind cel mai lung propus vreoda tă, nouă zile de colecții și peste 120 de show-uri. Începutul a fost dedicat exclusiv noilor nume acceptate în calendarul oficial. S-au distins show-urile futurist-gotic al copilului teribil al modei engleze – Gareth Pugh: care a prezentat un șir nesfârșit de armuri din piele, exclusiv în alb și negru.
De reținut și prințesa thailandeză Sirivannavari – cu o colecție neașteptată de rock, inspirată din Led Zepelin – cu un show prezentat într-o atmosferă de putch militar asiatic, prin prezența unei multitudini de colonei în uniformă da gală. Această primă zi ne-a făcut să ne întrebăm de ce moda românească nu reușește să ajungă pe podiumurile de prezentare de la Paris, după ce am asistat la show-urile jenante, prezentate de reprezentantele Egiptului – Marie Bishara – și Islandei – IvanaHelsinki. Ziua s-a terminat în atmosferă de sărbătoare, Fatima Lopes, din Portugalia, sărbătorind în pași de dans, la Le Folies Bergeres, 20 de ani de activitate.
Ziua 2
A debutat cu un excelent show Anne Valerie Hash – proaspăta invitată a Ambasadei Franței din România, în această vară. Balmain și-a continuat explorarea în stilul rock, amestecat de astă dată cu accente de cultură a Vestului Sălbatic și multă Madonna a anilor ’80.
Bruno Pieters a optat pentru dezvoltări tip origami, cultură japoneză și austeritate belgiană. Proaspăt-numitul designer al liniei Hugo/Hugo Boss, nereușind de astă dată să transmită emoția specifică show-urilor anterioare. Nina Ricci prin propunerile lui Olivier Theyskens a propus o serie nesfârșită de rochii asimetrice – scurte în față și foarte lungi în spate – de o poezie specifică designerului, dar și de o interogație firească asupra capacității de vandabilitate a acestora.
Decorul amintea de cutiile de ambalaje ale secolului al XIX-lea – cu toții eram în interiorul acestora. A.F. Vandevorst a încheiat seara cu o combinație de inspirație masculină, amestecată cu foarte multe accente de lenjerie, totul în culori stinse – deja o semnătură a casei.
Ziua 3
Cacharel a deschis balul cu un show infantil și forțat, în două tablouri – cel de-al doilea fiind dedicat sărbătoririi zilei de naștere a președintelui companiei, subiect ironizat de toată mass-media. Gaspard Yurkievick și-a prezentat propunerile extrem de pariziene într-o colecție de o simplitate monahală – fiind considerată cea mai inspirată propunere a designerilor de până acum.
Odată cu Dice Kayek, creativitatea și-a intrat în drepturi, și amestecurile de drapaje cu efecte bandage, umeri imenși și efecte tip corset, transparente și proporții microscopice ale produselor au anunțat tot atâtea trenduri ale sezonului primăvara-vara 2009. Sharon Wauchob a propus amestecuri nesfârșite de voaluri, tuluri, volumetrii, transparențe și cute savant proiectate în tonuri multiple de brunuri (de la off-white la cafe au lait și capucino).
Christian Dior a fost primul care a optat pentru continuitatea brandului, prezentând unul dintre cele mai luminoase show-uri ale sezonului, într-o serie de rochii scurte și vaporoase în culori tari, amestecate cu discrete accente africane – la coafură și pantofi. Ziua a fost închisă de sinteza celor 20 de ani de activitate ai Maison Martin Margiela și de reinterpretarea propriilor coduri vestimentare în alb și negru (deja o obsesie a sezonului), de catre Yohji Yamamoto – un show poetic, dar conținând puțin cam multe déjà vu-uri.
Ziua 4
Issey Miyake a continuat tradiția show-urilor zen plimbându-ne printr-un cod pantone subtil și bine controlat – într-o călătorie către „esența culorilor”. Acesta a venit după două rateuri glorioase semnate de Marithe & Françcois Girbaud – obsedați de moda juvenilă până la diluție – și Tsumori Chisato – propunându-ne una dintre temele-simbol ale sezonului:
Africa neagră – interpretată însă mult prea literal. Surprizele zilei s-au chemat Sophia Kokosalaki – cu un amestec de Cairo și Alxandrie eclectice, de un lux evident, dar și inspirat – mulți punând-o pe proaspăta achiziționare a casei de către grupul Diesel (ca și în cazul lui Martin Margiela).
Manish Arora a propus cel mai exotic show al săptămânii modei de la Paris în Cirque d’Hiver, unde femei-clown au prezentat propunerile debordând de culoare, detalii și inventivitate, specifice designerului indian – un moment emoționant. Veronique Branquinho a închis seria show-urilor zilei cu o călătorie, ca de obicei simplă și masculină, în insule, sub plafonul a peste 100 de ventilatoare învârtindu-se silențios în parcarea unde avea loc defileul.
Ziua 5
Luxul sofisticat a fost semnul acestei zile, una dintre cele mai interesante și controversate din cadrul săptămânii pariziene. Andrew GN ne-a propus o colecție semi-couture, un pic cam opulentă și eterogenă. Akris a continuat să surprindă prin perfecțiunea materialelor și a croielilor, dublate de o simplitate totală și un joc de pasteluri năucitor de sensibile pe fondul unei grădini naturale, adusă în mijlocul Le Carrousel du Louvre.
Emanuel Ungaro a continuat particularitățile zilei luându-ne cu Esteban Cortazar (designerul de doar 24 de ani al casei), în Columbia natală, într-o serie de propuneri mult mai apropiate de rădăcinile estetice ale casei – inspirația principală fiind realismul magic sud-american. Costume National a livrat, prin propunerile lui Ennio Capasa, prima controversă a zilei – construcțiile savante din materiale pre-șifonate, de un futurism mult prea întunecat fiind taxate ca lipsite de inspirație și mult prea încrâncenate.
În opoziție cu acesta a fost show-ul lui Dries Van Noten – care a acoperit piața fântânilor sferice de la Palais Royal cu un cort imens – și a realizat o fantastică trecere de la imprimeurile florale și multicolore ale sezoanelor anterioare la o magistrală simfonie geometrică. Un show Dries Van Noten reprezintă una dintre marile oportunități ale colecțiilor de la Paris. Este atât de multă creativitate, serenitate, simplitate, maiestuozitate în stăpânirea volumelor, imprimeurilor și culorii la acest designer belgian, încât simți privilegiul absolut în a te afla simultan, pe aceeași scenă cu propunerile acestuia.
Ziua nu s-a terminat aici, ci a continuat cu o controversă semnată Givenchy. Ricardo Tisci a încercat să propună o colecție „vulgar couture” – un amestec de MaeWest, gauchos și cultura bandage, jucată la limita vulgarului. Vulgarul a fost evident, mai puțin evidentă a fost latura couture a colecției. Designerul a reușit surpriza negativă a săptămânii modei – după stelara colecție a sezonului trecut.
Ziua nu se putea însă termina neinspirat, pentru că urma show-ul conceptual al lui Hussein Chalayan. Acesta a ales viteza, estetica mașinilor în mișcare și crush-ul accidentelor mult prea dese drept sursă de inspirație. Show-ul a fost de un futurism inovator: de la muzica live realizată de patru mâini și o sută de pahare umede, vizibile într-o fereastră a zidului, scena rotativă, ventilatoarele puternice și rochiile cu carcasă tip mișcare și cinematică de benzi desenate ce au uimit asistența. Bravo!
Sonia Rykiel a realizat petrecerea săptămânii într-o hală imensă, în afara Parisului, criticabilă ca organizare (jurnaliștii au așteptat afară să se termine dineul invitaților oficiali, plus transportul deficitar în afara orașului), dar spectaculoasă – dacă luăm în seamă și numai cele 20 de propuneri ale unor mari designeri, realizate special în „stilul Rykiel”, pentru Sonia (Karl Lagerfeld, Jean Paul Gaultier, Alber Elbaz, Martin Margiela).
Ziua 6
Stella McCartney a propus cel mai bun amestec dintre comercial și estetic, dintre vandabil și artistic din întreaga săptămână a modei – pe un fundal în premieră realizat de către artiștii Jake și Dinos Chapman. Aceeași zi a însemnat și premiera lansării doar pe internet a duo-ului olandez de mare creativitate: Viktor & Rolf. Show-ul vizionabil pe adresa acestora de mail ne-a propus o multitudine de amestecuri futuriste de dungi multicolore și materiale tehnologice, prezentate exclusiv de către fostul top model Shalom Harlow.
Show-ul a fost criticabil mai ales prin metodologia de internet utilizată – simplistă, fără interactivitate și fără posibilitatea zoom-ării ori a altor intervenții. Leonard a continuat periplul în lumea imprimeurilor casei – aruncându-le într-o lume a anilor ’70, cam lipsită de inventivitate. Barbara Bui – a propus același amestec de rock și couture, de eleganță pariziană și detalii impecabile.
Giambattista Valli – s-a dovedit în continuare un maestru al volumelor, al aplicațiilor 3D – ducându-ne de astă dată într-un amestec de anii ’50 și viitor apropiat, într-o veritabilă tehnică couture ce reprezintă mândria designerului, dar și punctul lui slab. Celine s-a despărțit în mod surprinzător de designerul casei, Ivana Omazic, după o excelentă colecție neo-romantică cu accente de viitor ultrafeminin, încărcată de culoare, drapaje și volume inedite.
Ea va fi înlocuită de către Phoebe Philo – vestitul fost designer al casei Chloe, reîntoarsă în circuit după niște ani de maternitate. Yves Saint Laurent, sub semnătura lui Stefano Pilati, a introdus o nouă controversă: după moartea designerului poate fi abandonată istoria casei?
Show-ul realizat sub cupola imensă a Grand Palais-ului a fost foarte eterogen, multicultural și inegal ca propuneri – după magistralul show din sezonul trecut. Foarte mulți se întreabă dacă această „deraiere” are vreo legătură cu tragicul eveniment de acum câteva luni. Oricum, Pilati a rămas același maestru al griurilor colorate, în tonuri închise, ultrasofisticate.
Ziua 7
Chanel a refăcut iconica Rue Cambon, cu magazinul-simbol al casei, în mijlocul Grand Palais. Show-ul semnat de neobositul Karl Lagerfeld a fost o sinteză a codurilor estetice ale casei. Jean-Charles de Castelbajac a livrat show-ul cu cea mai tânără rată a publicului din toată perioada.
Într-o sală învelită în nori naivi albi și pe o muzică live semnată de necunoscuta, dar excelenta trupă „Man like me” – trei băieți zbuciumați cântând în ciorapi și dezbrăcându-se în timpul show-ului – a propus haine multicolore și accesorii din piese lego (pălării, pantofi, genți), sub atacul de fan al modei semnat Borat (oaspetele surpriză al defileului).
Casa Valentino a intrat și ea în sarabanda controverselor, anunțând (2 zile mai târziu) înlocuirea neașteptată a Alessandrei Facchinetti după doar două colecții de prêt-a-porter și una de couture. Commuun a reintrodus Ambasada României din Paris în circuitul show-urilor internaționale, printr-un defile inspirat, într-o ambianță excelentă. Alexander McQueen a fost show-ul cel mai așteptat al sezonului.
Colecția a fost prezentată în premieră absolută în noul spațiu de evenimente din Paris: nr. 104 – atenție: cu 6 zile înainte de inaugurarea acestui spațiu! Spațiu imens era fosta morgă a Parisului, renovată și reorientată stilistic. Show-ul s-a dorit o prezentare futurist-victoriană, în stilul caracteristic designerului, ce pleca de la teoriile darwiniene asupra evoluției și atrăgea atenția asupra dispariției speciilor prin imprimeurile scheletice și prezența, pe imensa scenă, a unei multitudini de animale împăiate: elefanți, girafe, rinoceri, tigri, păuni…
Ziua 8
Kenzo a deschis balul penultimei zile printr-o minunată colecție neo-romantică, plină de rochii puternic ornamentate cu aplicații 3D, în registrul poetic al lui Antonio Marras. Finalul colecției mult așteptat a fost reprezentat de deschiderea imenselor cărți ce reprezentau fundalul acesteia și revelarea unei grădini misterioase în fiecare din ele – Alice în țara minunilor a fost din nou subiect central al modei.
Hermes a scufundat scena imensului cort de lângă Tour Eiffel într-o mare de nisip alb, plină de cactuși imenși, ducându-ne evident spre sursa de inspirație a colecției: New Mexico. Vedetele au fost top modelele anilor ’80, arătând mai bine ca niciodată, și prezentându-ne obsesiv colecțiile de slipi în stilul paranoiac al Madonnei, Naomi Campbell și Stephanie Seymour.
Jean Paul Gaultier a dovedit din nou ce înseamnă un produs de lux impecabil și o dezvoltare inspirată, dar și comercială a unei teme. Ziua s-a încheiat într-un depou de vagoane de la periferia Parisului, unde John Galliano ne-a amestecat rochiile de voal cu imprimeuri fantezie, cu transparențele, pălăriile napoleoniene cu căciulile imense ale soldaților de la Buckingham.
Ziua 9
Ultima zi a însemnat, de fapt, două magistrale și implacabile show-uri: Louis Vuitton by Marc Jacobs și Lanvin by Alber Elbaz. Primul a propus cea mai inspirată colecție din ultimii ani pentru vestita casă pariziană: un amestec de accesorii și coafuri cu tehnici de croială japoneze, de deconstructivism olandez și amestecuri pur pariziene. Iconurile colecției au fost Josephine Baker și Edith Piaf, într-o declarație foarte clară – pe un fundal de bambuși multicolori, gen iconicul parfum Opium de la YSL: I love Paris.
Fie că au folosit inspirație acvatică sau Orient îndepărtat versus frică, minimalismul aproape futurist ori parizianismul pur, imprimeurile abstracte sau geometrice, albul, negrul, griul sau culorile tari, sado-masochismul temperat ori transparențele senzuale, trenele sau rochiile ori fustele foarte scurte, inspirația omagiu pentru YSL, Pierre Cardin sau Madamme Gres – toți designerii francezi au căutat metode proprii de luptă cu momentul foarte dificil în care ne aflam.
Unii s-au reîntors la valori certe, alții au continuat explorarea lumii viitorului, unii au optat pentru minimalismul intelectual, alții pentru maximalismul aproape romantic. Am avut parte de multă poezie, dar și mult pragmatism, de show-uri magistrale, dar și multe controverse, de sărbătoriri zgomotoase, dar și scoateri pe ușa din dos.
Aceasta este lumea modei pariziene, acesta este spectacolul unic al modei în tot ceea ce are ea mai bun, mai complex, dar și mai teluric, mai iluminat și inspirat, dar și mai dual. Trăim într-o lume a crizelor și anticrizelor, a originalității și copiilor furibunde, a banalului, dar și a ori- ginalului în forma lui maximă. A fost Paris, primăvara-vara 2009, o magie a modei în capitala de netăgăduit a acesteia.