Nimeni nu știe care era numele ei. Nu i se cunoșteau vârsta și trecutul. Sau cum viața a adus-o la Paris și apoi a murit înecată în râul Sena.
Dar, când cadavrul ei a fost luat din apele murdare ale Senei, la sfârșitul secolului am XIX-lea, fata cunoscută pentru totdeauna sub numele de L’Inconnue de la Seine (femeia necunoscută a Senei) a început să aibă o poveste uimitoare.
Povestea exactă a ceea ce s-a întâmplat cu L’Inconnue, atât înainte, cât și după moartea sa, rămâne una învăluită într-o legendă pariziană înfricoșată și fantezistă. L’Inconnue despre care se crede că ar fi avut aproximativ 16 ani când a murit s-ar fi putut sinucide. Nimeni nu știe sigur, dar nu existau urme pe corpul ei și mulți au concluzionat că și-a luat propria viață. După ce a fost scoasă din Sena, a fost transportată la m orga din Paris și se aștepta ca cineva s-o recunoască. Dar, deși nu a fost identificată niciodată, asta nu înseamnă că a trecut neobservată.
Chiar și moartă, aspectul ei senin a întors capetele. Cineva a fost atât de fascinate de chipul ei, încât a poruncit să i se facă o mască din ipsos. Iar acea mască a devenit faimoasă. A ajuns apoi să fie reprodusă de milioane de ori și vândută în magazinele de suveniruri din Paris, apoi din Germania și în restul Europei.
Masca fascinantă a acestei fete moarte necunoscute – descrisă de filosoful și autorul Albert Camus drept „Mona Lisa înecată” – a devenit un icon. Cu timpul, zâmbetul înghețat al lui L’Inconnue a fost așezat pe polițe deasupra șemineului sau agățat în livingurile caselor. A ajuns și în atelierele artiștilor. Poeții și romancierii au devenit și ei fascinați de această fată.
La un moment dat, L’Inconnue a devenit subiect de creație pentru scriitorii de la începutul secolului XX. „Moartea în apă a fost un concept foarte romantic. Moartea, apa și femeia au fost o combinație tentantă.”, a spus muzeografa Hélène Pinet pentru The Guardian. Un critic a descris-o drept „idealul erotic al perioadei”, șablonul estetic pentru o „întreagă generație de fete germane [care] și-au întors privirile asupra ei”.
La jumătate de secol după ce această explozie de faimă și fascinație a fost aprinsă, L’Inconnue s-a transformat din nou în altceva. Producătorul de jucării din Norvegia Asmund Laerdal a trasnformat-o în manechin pentru resuscitarea cardio-respiratorie (CPR).
Laerdal a considerat că este important ca manechinul să fie o femeie, bănuind că bărbații din anii ‘60 ar fi reticenți să practice tehnica pe buzele unei păpuși masculine. Manechinul a primit numele de Resusci Anne (Rescue Anne).
De când a devenit disponibilă în anii ’60, Resusci Anne nu a fost singurul manechin CPR de pe piață, dar este considerată primul și cel mai de succes „simulator de pacienți” – care a ajutat sute de milioane de oameni să învețe elementele de bază despre cum pentru a salva o viață cu CPR.
De aceea se spune că Resusci Anne este cea mai sărutată fată din lume. Astăzi, compania Laerdal estimează că tehnica a salvat două milioane de vieți. În mod ironic, majoritatea acestor vieți au fost salvate de oameni care au stat față în față cu replica unei fete moarte necunoscute din Paris – o Jane Doe care a pierit cu mult înainte ca tehnica să o poată salva vreodată.
3 comentarii