Rezervată inițial pentru bărbați, cămașa din zale a reușit să își facă loc în industria de fashion, însoțind femeile în eliberarea lor. Și continuă să-și lase amprenta pe hainele femeiești.
Multe erau hainele și materialele imaginate pentru bărbați și care au apărut ulterior în garderoba pentru femei. Avem în vedere kilt-ul scoțian, adoptat în cele din urmă de femei în anii 1990. Dar ne gândim și la tricotaje.
Simbol al curajului, cămașa din zale a fost materialul preferat al cavalerilor. Înainte de a se feminiza pe spatele Ioanei de Arc, care a făcut din el veșmântul ei emblematic din 1428. Și dacă astăzi acest material este instalat în dressingul unor personaje feminine puternice ale culturii pop (Brienne de Torth din „Game Of Thrones”, Zendaya la Gala Met 2018), continuă să rezoneze ca un simbol al emancipării feminine.
Brienne de Torth din „Game of Thrones” Zendaya (2018)
Influența sa în modă
Este imposibil să vorbești despre cămașa din zale fără a menționa creațiile lui Paco Rabanne. În 1966, designerul și-a unit forțele cu cel de-al doilea val feminist, lansând un concept cu totul nou: îmbrăcăminte metalică pentru femei.
Adoptat, printre altele, de Jane Fonda și Brigitte Bardot, cămașa din zale devine obiectul reinterpretărilor multiple pe podiumuri.
Jane Fonda (1968) Brigitte Bardot (1967)
Amintiți-vă, de exemplu, un spectacol Alexander McQueen din 1998 în care tricotajele au căpătat un aer futurist. Versace, Saint Laurent și Balmain au încercat și ele aceste creații metalice.
Alexander McQueen Balmain Saint Laurent Versace
Pentru colecția sa de primăvară-vară 2021, Paco Rabanne, condus de Julien Dossena, va merge chiar atât de departe încât să-și reinventeze legendara rochie metalică într-un model mai îndrăzneț și un aspect total.
Mai mult decât o simplă îmbrăcăminte cu inspirații medievale, cămașa din zale este menită să fie emblema forței feminine.