Anvelopele sunt cele mai folosite componente ale unei mașini. Acestea sunt solicitate atâta timp cât sunt montate pe vehicul, indiferent dacă acesta rulează sau staționează. Din acest motiv, trebuie să aveți grijă de ele. În fond, sunt principalele elemente care asigură stabilitatea mașinii la o frânare, un viraj, sau o accelerare. Iar pata de contact a patru anvelope este, deseori, echivalentă cu suprafața unei pagini de caiet studențesci (A4).
Astfel, nu contează cât de bine este proiectată o mașină pe partea de motorizare, transmisie și suspensie. Un set de anvelope uzate, vechi, sau deformate vor transforma până și cele mai bune mașini în vehicule periculoase pentru circulația pe drumuri publice. Dacă nu credeți, gândiți-vă că un supercar italian cu o roată pe pană va fi mai lent chiar și decât o bătrână Dacia 1300 cu toate roțile umflate. Dar dacă acest exemplu este unul extrem, vizibil, nu la fel de evident este și atunci când diferențele între anvelope nu sunt foarte vizibile sau evidente.
Spre exemplu, desenul profilului anvelopei poate nu vă va spune prea multe, atâta timp cât are adâncimea corespunzătoare. De asemenea, este cvasi-imposibil să realizați din ce materiale este construită anvelopa, cât de andurant sau de fiabil este stratul de cauciuc și alte asemenea detalii care ar putea fi observate doar în laboratoare.
Tocmai din acest motiv există câteva indicii după care ar trebui să vă orientați atunci când achiziționați un set nou de anvelope pentru mașina dumneavoastră. Pentru început ar trebui să alegeți numai tipodimensiunile recomandate de producătorul mașinii. O roată cu diametrul total mai mare sau mai mic decât cel trecut în specificațiile tehnice ale vehiculului vor conduce nu doar la modificări de consum și de performanțe cât și la probleme tehnice sau de ținută de drum a mașinii.
Majoritatea mașinilor sunt proiectate la ora actuală să aibă un comportament rutier subviratoriu. Aceasta înseamnă că puntea față este prima care pierde aderența în cazul unui viraj abordat foarte rapid. Această caracteristică este valabilă chiar și la vehiculele dotate cu motoare amplasate în partea din față și cu propulsie (sau tracțiune spate după cum mai este cunoscută). Diferența la acestea este că în cazul unei accelerări foarte puternice în timpul unui viraj cuplul motor ar putea duce la ruperea aderenței roților motrice și să apară, astfel, supravirarea (adică atunci când partea din spate a vehiculului alunecă spre exteriorul virajului).
Subvirarea este preferată de producători pentru majoritatea vehiculelor pentru că nu pare la fel de periculoasă pentru șofer. În plus, aceasta permite persoanei aflate la volan să aibă o reacție de redresare mai promptă și, deseori, mai eficientă. Nu toți cei care conduc mașini sunt piloți și au experiență cu derapajele controlate. De fapt, unele studii indică faptul că doar sub 2% dintre cei care conduc mașini au astfel de pregătire și aptitudini.
De cele mai multe ori proprietarii de vehicule aleg să utilizeze anvelopele recomandate de producător, iar unii aleg chiar aceeași marcă și model de pneuri care au echipat mașina atunci când a venit din fabrică. Această practică, deși nu este greșită, nu reprezintă nici o soluție ideală. Dacă, să spunem, vehiculul a fost produs în urmă cu cinci ani, între timp au apărut alte modele mai performante de anvelope, care nu erau disponibile atunci când a fost produsă mașina. Ba, mai mult, trebuie înțeles că un producător va alege anvelopele în funcție de destinația mașinii și de normele legislative. Astfel, mulți constructori de autoturisme aleg să instaleze pneuri de calitate medie, sau chiar de buget, în detrimentul unora premium sau de performanță.
Prin urmare, dacă veți alege un set de anvelope de calitate mai bună, nu veți greși cu nimic. Ba din contră, veți îmbunătăți considerabil siguranța vehiculului. Atâta timp cât veți păstra tipodimensiunea pneurilor și veți îmbunătăți calitatea acestora, veți avea numai de câștigat din punct de vedere tehnic. Ce-i drept, aceste anvelope premium vin cu un cost suplimentar față de cele medii sau cele de buget.
În funcție de ce vă doriți, puteți obține anvelope (de vară, all season sau iarnă) care să asigure o aderență mai bună, ideală pentru frânările de urgență, sau unele cu o rezistență mai mică la rulaj. Acestea din urmă vor aduce nu doar o scădere a consumului de carburant ci și o durată de exploatare mai lungă, de peste 50,000 km. Ce trebuie înțeles este în schimb că anvelopele mai andurante au și o aderență mai scăzută, ceea ce vor prelungi distanțele de frânare chiar și cu câțiva metri.
Pentru cei care caută să creeze un comportament neutru în viraje, alegerea ar trebui făcută pentru anvelope cu un indice de aderență mai bun pe puntea față decât pe puntea spate. Atenție însă, aceste experimente pot fi destul de costisitoare. Este posibil să trebuiască să achiziționați câteva seturi înainte să găsiți o combinație optimă. Prin urmare, dacă nu vreți să riscați, puteți alege un set nou complet cu un indice de aderență A și ați rezolvat problema. Mașina va fi tot subviratoare, dar cel puțin derapajul va apărea mai târziu decât atunci când a fost dotată cu anvelopele de fabrică.
Sursa: Tabu.RO