Decepțiile în relațiile amoroase se tratează adesea cu ajutorul terapiilor prin cumpărături. Shopping-ul îi face pe oameni să simtă că recapătă controlul pe care l-au pierdut în alte aspecte ale vieții. Cercetătorii de la Nanyang Technological University din Singapore sunt de părere însă că aceste decepții nasc adesea sentimente de incertitudine.
Iar acest lucru îi obligă pe unii oameni dezamăgiți în dragoste să caute varietarea, ca mijloc de recăpătare a controlulio. Ceea ce înseamnă că pentru moment, că își vor schimba comportamentul pentru cumpărături.
Cercetătorii au descoperit această tendință într-o serie de experimente. Într-unul li s-a cerut participanților să-și imagineze că intenționau să cumpere iaurt de la un magazin de cartier. Aceștia aveau de ales între un pachet de cinci iaurturi cu arome diferite sau un pachet care conținea cinci iaurturi de același fel. Apoi au fost rugați să răspundă la un chestionar. Se pare că persoanele care ieșiseră recent dintr-o relație de dragoste erau mai interesate să cumpere pachetul cu cinci sortimente de iaurt.
Într-un alt experiment, participanții au fost grupați și rugați să participe la niște workshopuri în care să redacteze articole despre rutina zilnică a diferite persoane. Primul grup trebuia să își imagineze o povestioară în genul „I Am Having a Crush on Somebody”, pe când celălalt grup a scris despre o zi obișnuită. La final, participanții au servit 4 caramele din cinci arome disponibile, ca semn de apreciere din partea cercetătorilor. Așa cum s-a prezis deja, cei care au făcut parte din primul grup au ales caramele de arome diferite.
Deși oamenii presupun adesea că sunt obiectivi în luarea deciziilor, concluziile cercetătorilor suferează că dorința de a cumpăra o varietate de produse poate de asemenea să apară atunci când oamenii simt că pierd controlul în orice etapă a unei relații. Mulți consumatori aleg rețelele de socializare în speranța că-și vor recăpăta controlul, cred autorii studiului publicat în Journal of Consumer Psychology.