Tabu
HEALTHSlider

Doar jumătate din articolele despre sănătate de pe Facebook sunt adevărate

Cercetătorii de la Health Feedback – o rețea de oameni de știință care se ocupă cu revizuirea știrilor despre sănătate de pe social media – au analizat împreună cu Credibility Coalition cele mai populare articole de sănătate distribuite pe Facebook și alte rețele de socializare din 2018 pentru a stabili validitatea și acuratețea lor științifică. Concluziile sunt îngrijorătoare: 7 din 10 articole despre sănătate, distribuite pe Facebook sunt false.

Un lucru e cert: generația Facebook nu recunoaște știrile false. Știrile din domeniul sănătății sunt distribuite pe rețelele de socializare cu o viteză uimitoare, înainte de a verifica validitatea lor. Noutăți medicale publicate de o serie de publicații cunoscute, considerate surse credibile – Huffington Post, CNN și The Guardian – arată că există o problemă gravă în ce privește dezinformarea.

Potrivit cercetătorilor, problemele cu majoritatea articolelor din domeniul medical au variat de la lipsa detaliilor sau a contextului până la „supraestimarea semnificației rezultatelor cercetării”. Interpretările incorecte ale rezultatelor științifice s-au dovedit a fi problema unora dintre cele mai populare articole, la fel și „titlurile senzaționale” folosite pentru a atrage atenția utilizatorilor de social media.

Singurele trei știri despre sănătate care au primit un rating „foarte credibil” au fost publicate de revista Time. Cercetătorii au descoperit aceeași problemă și în topul celor mai distribuite 100 de știri pe Facebook, unde mai puțin de jumătate au fost evaluate ca fiind „extrem de credibile”.  În timp ce articolele clasificate „credibile” au fost distribuite, de exemplu, de 11 milioane de ori, cele mai puțin credibile au fost distribuite de 8,5 milioane de ori. Este o cifră uriașă, cred experții, care trag un semnal de alarmă. Și Facebook s-a dovedit a fi cea mai mare sursă de știri false sau incomplete, cu 96% din distribuiri.

Pentru a analiza știrile despre sănătate, clasificate în trei subiecte principale de interes – bolile și tratamentul bolilor, alimentația și nutriția, și vaccinurile – experții au evaluat credibilitatea articolelor pe baza unor factori precum „calitatea și diversitatea surselor primare, precum și prezența retoricii și a limbajului emoțional”. Articolele considerate credibile i-au informat mai bine pe cititori. Dintre subiecte, articolele despre boli și tratamentul bolilor au primit cel mai mare procentaj cu rating pozitiv – majoritatea având surse sigure, oficiale. Pe de altă parte, articolele cu privire la alimentație și nutriție, cu o largă paletă de  răspândire, au primit cel mai mare procentaj cu rating negativ, potrivit cercetătorilor, multe dintre acestea provenind de la bloguri de lifestyle și wellness sau de pe site-uri dubioase despre sănătate.

ARTICOLE SIMILARE

Robert de Niro a divorţat de soția lui, în mare secret, după o căsnicie de 20 de ani

Andreea Damian

Stresul afectează de două ori mai des inima femeilor decât cea a bărbaților

Andreea Damian

Puterea în creștere a influencerilor virtuali amenință influencerii în carne și oase

realitatea

E uimitor ce cred cercetătorii despre femeile cu față sfidătoare

Andreea Damian

Femeile matinale rămân însărcinate mai ușor, spun cercetătorii

Andreea Damian

Patricia Arquette: “De ce nu ai voie să fii o femeie sexy la 50 de ani?”

realitatea

1 comentariu

Scrie un comentariu