În centrul Barcelonei, oraș plin de viață și aglomerat, există zilele astea o liniște neobișnuită: doar țipetele fericite ale copiilor care se joacă pe stradă și ciripitul păsărilor arată că orașul e locuit.
Practic nu există trafic, iar spațiul în care mașinile ar fi parcat este cedat spațiilor de joacă, copacilor. Superblocks este un plan radical de a scăpa străzile de zgomotul și poluarea traficului, unul care ar putea salva sute de vieți care altfel s-ar putea pierde din cauza aerului puternic poluat. De asemenea, planul speră să acționeze ca un model pentru alte orașe. Până acum, există doar șase superblocuri, dar Barcelona planifică să mai obțină alte câteva sute. Locurile sunt formate din blocuri unite între ele într-o zonă care interzice toate vehiculele, iar cele esențiale – sunt limitate la o viteză de 10 km/h. Parcarea pentru rezidenți este în subteran.
Unii rezidenți se opun planului, fie pentru că vor să aibă mașinile în afara caselor lor, fie pentru că ei conduc afaceri locale și consideră că comerțul va fi afectat de reducerea fluxului de trafic. Dar ideea se dovedește foarte populară în alte orașe, cum ar fi Seattle, care are în vedere ceva similar. “Mașinile ocupă 60% din spațiul public din oraș”, a explicat viceprimarul Barcelonei pentru urbanism, Janet Sanz, într-un recent interviu acordat BBC. “De îndată ce redistribui acest spațiu și reechilibrezi situația, susții grupuri care până la acel moment nu au avut acces la acel spațiu.”
Consiliul municipal al Barcelonei va susține anul viitor două programe pilot, unul care va analiza modul de abordare a energiei durabile, iar celălalt axat pe modul în care tehnologia poate fi utilizată pentru a ajuta populația vârstnică a orașului.