Un nou studiu realizat de cercetătorii de la Colegiul Medicilor și Chirurgiilor din Universitatea Columbia Vagelos sugerează că expunerea prenatală la substanțe ignifuge poate crește riscul problemelor de citire.
Studiul a fost publicat în ediția tipărită din ianuarie 2020 a Environmental International.
Se estimează că 2 milioane de copii au tulburări de învățare; dintre acestea, aproximativ 80% au o tulburare de citire. Genetica prezintă multe, dar nu toate, cazuri de tulburări de citire.
În studiul curent, cercetătorii au emis ipoteza că, în expunerea prenatală la eteruri difenil polibromate (PBDEs) – un tip de ignifug, despre care se știe că are efecte adverse asupra dezvoltării creierului – ar putea modifica procesele cerebrale implicate în lectură. Deși utilizarea PBDE-urilor a fost interzisă, expunerea la compuși este încă răspândită deoarece nu se degradează ușor în mediu.
Echipa de cercetare a analizat datele de neuro-imagistică de la 33 de copii de 5 ani – toți cititorii începători – cărora li s-a acordat pentru prima dată o evaluare de citire ca să identifice eventualele problemele de citire. S-au folosit probe de sânge matern, prelevate în timpul sarcinii, pentru a estima expunerea prenatală la PDBEs. Cercetătorii au descoperit că la copiii cu o expunere mai mare la PDBE duce la probleme de citire.
Cu toate acestea, expunerea mai mare nu pare să afecteze funcția unei alte rețele de creier implicate în procesarea socială care a fost asociată cu tulburări psihice, cum ar fi tulburările din spectrul autismului.
„Întrucât problemele de procesare socială nu sunt un aspect obișnuit al tulburărilor de lectură, descoperirile noastre sugerează că expunerea la PDBEs nu afectează întregul creier – doar regiunile asociate lecturii.”, a declarat Amy Margolis, profesor asistent de Psihologie medicală în Departamentul de Psihiatrie din Colegiul Medicilor și Chirurgiilor din Columbia University.
„Constatările noastre sugerează că efectele expunerii sunt prezente în creier înainte de a putea detecta modificări ale comportamentului”, spune Margolis. „Studiile viitoare ar trebui să examineze dacă intervențiile comportamentale la vârste fragede pot reduce impactul acestor expuneri asupra problemelor de citire ulterioare.”