Nu de puține ori se întâmplă ca bărbații să se plângă de faptul că femeile discută prea mult. Se pare că multă lume aștepta însă și o confirmare științifică în acest sens. Ei bine, un cercetător credea că a descoperit acest lucru, și anume că femei au o cantitate mai mare de FOXP2 – cunoscută ca fiind o „proteină a limbii” (P).
Ulterior, un material lansat în mass-media arăta că femeile rostesc în medie, până la 20.000 de cuvinte pe zi, în timp ce bărbații au o medie de numai 7.000 de cuvinte rostite pe zi. În respectivul material se făcea și referire la faptul că reprezentantele sexului frumos vorbesc mai rapid și că alocă mai multă putere cerebrală cuvântării.
Acel material a fost însă preluat și citat de către redactori din domeniul științei, consilieri de relații personale, oratori celebri și de către tot felul de persoane care abia așteptau o astfel de ocazie, deși nu există nici un studiu relevant care să ateste faptul că femeile vorbesc de aproape 3 ori mai mult decât bărbații.
De altfel, studiile concrete indică faptul că femeile vorbesc aproape la fel de mult ca bărbații: un test efectuat pe studenți din SUA și Mexic a revelat faptul că atât fetele, cât și băieții, rosteau în jur de 16.000 de cuvinte pe zi.
Mitul este spulberat, iar acum, după ce răutățile efectiv nu-și mai au locul, să trecem mai departe un subiect important pentru orice relație, și anume, înțelegerea și comunicarea.
Câștigi atunci când comunici eficient și ești înțelegătoare
Lipsa de comunicare poate fi la fel de rea precum comunicarea proastă, fie că vorbim de o relație de cuplu sau de relația cu colegii de la serviciu. Știm bine că este o armă cu două tăișuri, așa că ar fi bine să nu lăsăm lucrurile să scape de sub control, ci să încercăm să scoatem maximul din fiecare ocazie. Acestea sunt câteva dintre lucrurile la care trebuie să fii atentă:
Învață să asculți – Atunci când există un dialog, trebuie să te gândești că, deși tu vrei să te faci înțeleasă, să explici, să convingi și așa mai departe, interlocutorii tăi, probabil, vor să facă același lucru. Pentru ca rezultatul final să fie mai bun, trebuie să asculți cu adevărat și ce au ceilalți de spus și chiar să te străduiești să-i înțelegi. Abilitatea de a asculta este o caracteristică valoroasă, care din păcate, le lipsește multor persoane. Numai dacă vei observa situații în care se întâmpla asta vei putea să realizezi cât de contraproductivă este o astfel de persoană.
Observă – Pe lângă ascultare, este util și să identifici limbajul non-verbal al participanților la discuție. Totodată, trebuie să te asiguri că nici tu nu faci greșeli în acest sens. Anumite persoane sunt capabile să descifreze destule astfel de coduri, chiar și fără să se fi documentat în prealabil. Spre exemplu, dacă vezi că unul dintre colegii tăi are deschis Unibet App în timpul unei ședințe, înțelege că, probabil, dorește să plaseze sau să închidă vreun pariu, așa că înțelege că acest lucru nu va dura mult și nu reacționa în mod exagerat.
Mulează-te pe situație – Psihologii spun că cea mai ușoară metodă de a ne apropia de un interlocutor este să-i copiem stilul, ca un veritabil cameleon. Asta nu înseamnă neapărat că trebuie să începi să folosești jargon sau terminologii mai puțin cunoscute, ci doar să-ți alegi cuvintele în funcție de persoana sau persoanele pe care le ai în față. Învață de la cei din jurul tău și vei găsi maniera de a te adresa în modul cel mai adecvat.
Fă-te bine înțeleasă – Nu trebuie să ridici tonul și nici să pari frustrată atunci când vrei să transmiți un mesaj ferm. În primul rând, trebuie să fii încrezătoare în ceea ce ai de spus, pentru că altfel nu vei fi luată în serios. Totodată, trebuie să-ți ordonezi gândurile și să le exprimi într-o manieră cât se poate de clară și concisă. De aceea, nu ar fi rău să te gândești de două ori înainte să spui ceva. Atâta vreme cât ai planul bine-făcut, nu vei avea nevoie de multe cuvinte pentru a te face înțeleasă. Coerența și simplitatea în exprimare pot cântări foarte mult.
Mai mult Pragmatism – Este adevărat că, anumite persoane răspund mai bine atunci când li se dă de înțeles ce au de făcut, însă aceste situații sunt destul de rare. În general, dacă vrei să obții ceva, trebuie să ceri și să fii pregătită să negociezi. Mare grijă la momentele în care ești condusă de impuls: nu critica persoana, ci ideea și bineînțeles, fii mereu politicoasă. Încearcă să deturnezi contrazicerile și să schimbi focusul, pentru ca oamenii să nu se atașeze prea mult de o idee.
Folosește arma din dotare – Nu uita că un zâmbet poate schimba complet cursul unei conversații. Străduiește-te însă să fie un zâmbet natural, pentru că unul fals poate face mai mult rău decât bine. Documentează-te cu privire la diferența între un zâmbet fals și unul real. Așteptă-te la faptul că uneori nu ți se va răspunde cu un zâmbet, însă un anumit efectiv benefic ar trebui să existe în aproape orice situație.