De mai bine de o luna de zile paginile cotidienelor din Franta sunt colorate in portocaliul, nu al vreunui partid de la noi, ci al casei Hermes, anuntand noi comunicate in privinta situatiei neasteptate in care se gaseste casa de moda.
Iar situatia se prezinta astfel. Dupa plecarea pe cai mari a lui Jean Paul Gaultier din fruntea departamentului de design, tot asa au plecat la galop si 17% din actiunile companiei.
Iar cumparatorul surpriza este chiar rivalul LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy), grup ce detine un cazier impresionant in preluari de numeroase case de moda. Si asta nu e un lucru rau, fiindca daca n-ar fi fost investitia LVMH, probabil ca astazi n-am mai fi vorbit despre multe dintre numele gigant de pe scena modei internationale. In prezent, daca grupul isi scutura buzunarele portofoliului, ies la iveala branduri precum: LV, Givenchy, Kenzo, Marc Jacobs, Fendi, Loewe, Pucci, Celine, Dom Perignon, Veuve Clicquot, ceasurile si parfumurile Dior si lista continua.
Insa nu de influxuri de capital are nevoie Hermes, cifra de afaceri si implicit profiturile crescand de la an la an. Drept pentru care, reprezentantii Hermes au raspuns agresiv, sugerand ca daca LVMH vine cu ganduri bune si nu vizeaza o acaparare a Casei Hermes pe viitor, ar trebui, drept dovada, sa se retraga imediat. In plus, actionarii Hermes (numerosi descendeti ai fondatorului Thierry Hermes, niciunul dintre ei nedetinand majoritatea) au intarit faptul ca nu intentioneaza sa mai vanda un procent consistent de actiuni pe viitor. Ceea ce nu au anticipat membrii familiei Hermes este faptul ca listarea actiunilor companiei la Bursa, prezinta pericolul de a se infiltra in interior parteneri nedoriti.
Bernard Arnault, presedintele LVMH si a 7-a cea mai bogata persoana din lume conform revistei Forbes (avand o avere de $27,5miliarde in 2010), nu da semen de retragere. Insa in acelasit timp, a asigurat ca nu doreste sa ia parte la masa deciziilor, ci doar sa fie un partener pe termen lung al Hermes, contribuind la conservarea AND-ului care a asigurat brand-ului succesul international de atatia ani.
Urmeaza un razboi al nervilor in care Asociația de Apărare a Acționarilor Minoritari (ADAM) se va lupta cu incercarile clanului Hermes de a forma offshore-uri, holdinguri separate ale familei, cu constitutii personalizate, astfel incat sa se protejeze de potentialii intrusi. Ce turnuri va lua povestea, vom vedea in viitor. Cert este ca metoda cea mai buna de aparare impotriva potentialilor parteneri indezirabili este de a nu vinde. Insa grupul familial Hermes este destul de numeros, iar actiunile la Bursa de la Paris au crescut simtitor. Cand am verificat aseara, la inchidere pe NYSE Euronext, ajunsesera la 166euro/actiune, drept pentru care investitorii devin din ce in ce mai interesati, iar asta face ca lucrurile sa devina abia de acum interesante.
PS: Anunt toti investitorii din Franta, inclusiv pe distinsul domn Bernard Arnault, ca in Romania, mai precis la Alba Iulia, exista un hotel ce-si zice Hermes. Nu stiu cate stele are, in mod sigur nu atat de stralucitor precum brandul din Paris, dar are potential. Romanii deja au speculat momentul.