Căldura și agitația din București mi-au stabilit traiectoria viselor diurne. Nu știu despre voi, dar eu nu de puține ori am navigat pe o mare azurie, la bordul unui iaht în timp ce așteptam autobuzul în stație. Trebuie să fi trecut 2 ani și ceva de atunci; eram la o expoziție de iahturi în Lavrio, un cochet orășel-port din Grecia, situat la 50 km de Atena, a cărui simplitate contrasta evident cu partea unde marea găzduia cele mai luxoase iahturi aduse din toate colțurile lumii.
Era o seară liniștită. Se auzeau în surdină pahare ciocnite cu grație și jazzul parcă suna altfel însoțit de briză. Deși era agitație în jurul iahturilor, atmosfera era relaxată și totul părea rupt dintr-un vis îndrăzneț de vară. Iahturile, adevărate bijuterii marine, păreau construite minuțios, cu atenție pentru fiecare detaliu, menite parcă să trezească în fiecare din cei prezenți atât spiritul de aventură, cât și dorința de libertate și evadare.
Primul iaht a prins contur în sec. al XVII-lea sub forma unei corăbii cu pânze. Pe lângă faptul că reprezentau o posibilitate de a explora noi teritorii, corăbiile mai jucau și rol de pivot în bătălii și războaie. Azi, yachting-ul reprezintă un stil de viață și rămâne una dintre activitățile elitiste, exclusiviste și nobile prin esență. Luxul de a avea un iaht presupune și o educație adecvată în acest sens.
Cunoștințe variate despre navigație, meteorologie, mecanică, electricitate și nutriție sunt absolut necesare și de ele depinde supraviețuirea în condiții normale pe mare atunci când se navighează pe distanțe lungi și nu numai. Nici costurile de întreținere ale unei ambarcațiuni nu sunt de neglijat, ele reprezintă 10% din valoarea totală a acesteia. În România, în ultimii ani, cererea de iahturi a crescut considerabil. Recent, am avut plăcerea să particip la primul eveniment dedicat iahturilor de lux cu motor din țară, inițiat de Franco’s Marina, care a avut loc în portul Tomis- Constanța, pe 28 iunie 2008.
Au fost prezente acolo modele precum Ferretti 460, liderul flotei Ferretti Yachts care se remarcă prin simplitate și atractivitatea design-ului său exterior, Pershing 37’, un iaht ușor, rapid și foarte agil și Pershing 46’, care se mândrește deja cu un palmares de invidiat; Itama Forty este un iaht de croazieră extrem de atrăgător și rapid.
Custom Line-Naveta 26 Ziacanaia este un model unic, creat ca răspuns la noile preferințe exprimate de majoritatea proprietarilor experți aflați în căutarea liniștii și confortului. Iahturile, prezente în premieră pe Marea Neagră, au lungimi între 12 și 30 de metri și pot atinge viteze între 12 și 45 de noduri.
Prețurile acestora încep de la 300.000 și pot ajunge până la fabuloasa sumă de 7 milioane de Euro! Eram departe când am sesizat autobuzul venind și mi-am dat seama că petrecusem ceva timp în croaziera mea imaginară. Deși starea de euforie s-a risipit brusc, iar călătoria mi-a fost „înghițită“ de aglomerația din autobuz, amintirea acelei seri va rămâne un antidot pentru zilele toride de vară pe care va trebui să mi le petrec în oraș.