În Biserica Saint-Eustache din Paris, tânărul artist Prosper Legault a imaginat o iesle modernă. Locul nașterii lui Iisus, văzut prin ochii prezentului: neoane, graffiti și obiecte vechi sau abandonate…
Orașul vieții
Cu siguranță că oricine va intra în Biserica Saint-Eustache din Paris nu va fi pregătit/ă de ce urmează să vadă. Tânărul artist polivalent Prosper Legault tocmai și-a expus instalația numită Bienvenue dans la vi(ll)e.
Un titlu puternic, cu dublă semnificație și, totodată, greu de tradus în limba română. Atât ville (oraș), cât și vie (viață) se pronunță aproape la fel în franceză și capătă, în acest context, un sens cu adevărat profund.
Astăzi, viața se ascunde în inima orașului, iar Legault probabil că și-a dorit să surprindă, dintr-o perspectivă contemporană, esența sărbătorii creștine a Crăciunului: nașterea lui Iisus Hristos, venire Sa în lume, în mijlocul oamenilor și al orașului…
Bienvenue dans la vi(ll)e este o instalație de artă contemporană emoționantă prin mesaj și surprinzătoare prin calitățile sale vizuale. Ieslea din Bethleem este tradusă în cheia și spiritul vremurilor actuale. Iisus se naște în sânul metropolei pline de contraste, deopotrivă, luminoasă și mizeră.
Artă în biserică
Prosper Legault s-a născut în 1994. Imediat după ce a absolvit Beaux-Arts la Paris, a răspuns apelului lansat anual de Biserica Saint-Eustache studenților de la școlile de arte.
Încă din anii 1990, numeroși artiști și-au expus creațiile în acestă biserică, reinterpretând spațiul-simbol al Crăciunului.
Scopul tuturor a fost acela de a interoga destinul uman și de a încerca să propună o imagine cât mai onestă a lumii contemporane. „Reinterpretarea nașterii lui Iisus Hristos m-a forțat să mă gândesc la toți acei oameni neajutorați care dorm în adăposturi, care încearcă să găsească ceva de mâncare vânzând castane sau suveniruri.”, declară Prosper Legault despre ideea din spatele creației sale.
Iisus printre neoane și graffiti
Rezultatul viziunii tânărului artist este o instalație compusă din obiecte abandonate, materiale vechi, neoane și graffiti, un spațiu seducător și intrigant, actual și imemorial. Crucea unei farmacii o înlocuiește pe cea a lui Hristos, iar steaua magului nu este decât un semn de circulație. „Am vrut să confrunt munca mea, care vine din exterior cu (…) interiorul și construcția veche a bisericii.”, adaugă artistul. Întrebat cum se împacă vitraliile lăcașului gotic cu neoanele sale, Legault nu ezită să-și explice demersul: „Am vrut să imaginez nașterea lui Hristos ca pe un avânt plin de speranță care, în acest moment, e arborată în bernă.”
Cunoscătorii vor observa cu siguranță omagiul discret adus lui Paul Bourgineau, decedat în 2017. Cunoscut după numele de artist Saeio (sau Saeyo), prietenul lui Prosper Legault se numără printre cei care au revoluționat graffiti-ul parizian, influențând artiști din diferite medii de expresie.
Instalația lui Legault va fi expusă până pe 2 februarie 2021 în Biserica Saint-Eustache din Rue Rambuteau 146. Orarul de vizită din timpul săptămânii este 12 — 15, iar în weekend vizitatorii sunt așteptați între 10:00 — 19:00.
sursa: Le Figaro