Cernobîl, serialul hit al HBO a dus la o creștere a turismului în zona orașului Pripyat și prin împrejurimi, potrivit CNN rezervările pentru excursii acolo au crescut cu 35%.
Serialul Cernobîl a avut succes din mai multe motive. Unii spun că este despre “birocrația fatală”, o lecție pentru folosirea cu atenție a puterii energiei nucleare sau despre propaganda rusească. Dar oricât de multe controverse ar fi iscat din cauza dezvăluirilor unui accident grav provocat de om, Cernobîl pare irezistibil și inspirațional pentru utilizatorii de Instagram.
Locul în sine – Cernobîl (Ucraina) a devenit o destinație turistică deschisă încă din 2011, cu excursii care au dus vizitatorii în zona centrului electric și în orașul Pripyat din apropiere. Așa cum se întâmplă deseori când o anumită locație devine subiectul unui eveniment mediatic, turismul începe să aibă un impact puternic mai ales acum, după ce HBO a lansat Cernobîl serialul.
Și, bineînțeles, mulți dintre turiști postează despre călătoriile lor pe rețelele social media. Căci grozăvia unui dezastru provocat de om, care a costat viețile și a afectat sănătatea a mii de oameni, nu este nici ea păzită de spectacolul unui concurs al pozelor de pe Instagram.
Se pare că este greu să greșești atunci când faci o fotografie spectaculoasă într-o destinație turistică exotică – chiar și una tragică, cum ar fi Cernobîl. Însă iată, în epoca social media, în care influencerii utilizează locul unui dezastru în fel de fel de forme estetizante pare totuși o glumă proastă. Și chiar există oameni care fac poze semidezbrăcați în fața ruinelor clădirilor pentru că nimic nu e mai “sexy” decât moartea îngrozitoare a unor oameni nevinovați.
Chiar și Craig Mazin, creatorul serialului Cernobîl, este mirat și deloc încântat de moda social media. Ca răspuns la unele imagini, a scris pe Twitter: “Dacă vizitați locul, amintiți-vă că acolo a avut loc o tragedie groaznică. Comportați-vă cu respect față de toți cei care au suferit și care s-au jertfit.”