Pe John Slattery îl ştie toată lumea. Dacă nu după nume, faţa ne este cunoscută tuturor. A jucat în multe filme printre care “Sex and the City”, “Iron Man 2”, “The Adjustment Bureau”, “Mad Men” sau “Charlie Wilson’s War”. Astăzi John ne vorbeşte despre “The Adjustment Bureau”.
Există o mulţime de oameni care nu ajung atât de departe ca tine şi renunţă.
Şi nici nu este ceva ce te poţi înfrâna să înveţi. Am impresia că devin tot mai bun şi cu cât expunerea la diferite forme de mass-media şi provocarea sunt mai mari , cu atât devin mai bun. Rămân interesat. Asta e bine.
Vorbeam mai devreme despre liberul arbitru. Unii oameni ar putea spune că atitudinea faţă de lucruri permite anumitor lucruri să se întâmple. Există, de asemenea, lucruri care nu sunt sub controlul tău. Combinaţia dintre ele dictează cursul vieţii. Ai liberul arbitru într-o oarecare măsură , dar sunt şi lucruri pe care nu le poţi controla.
Nu, şi trebuie să vezi asta. Cred că e vorba de a da frâu liber impulsuril or, să spui lucruri, să vrei lucruri şi de a fi invidios. Cred că, într-o oarecare măsură, e a fi mulţumit şi a admite, mai ales în cazul meu, cât de norocoasă este situaţia mea. Există o mulţime de oameni care ar fi foarte fericiţi în situaţia mea, însă ai, cu toate astea, aspiraţii. Ţi se oferă o serie de opţiuni şi încerci să alegi ce ţi se pare mai bun în momentul ăla.
Crezi că există vreun motiv pentru care George Nolfi s-a decis să facă acest film acum? Cu ceea ce se întâmplă în societatea americană, oamenii care se simt reprimaţi de instituţiile guvernamentale şi de corporaţii şi nu simt că deţin controlul asupra situaţiei lor, mai ales în criza asta financiară. Asta chiar atinge Zeitgeist -ul modern. V-aţi gândit la asta când făceaţi filmul?
George este foarte politic şi cred că nu ducem lipsă de scepticism în privinţa instituţiilor care conduc viaţa oamenilor . Tocmai vorbeam despre a fi în culise, în Cairo – ce interesant ar fi fost să fi fost acolo când Hosni Mubarak a decis că a căzut. Ce l-a influenţat să spună asta? A fost doar revolta? Uită-te la un film ca Inside Job, pe care Matt Damon l-a narat. Îţi spui “Doamne, oamenii ăştia chiar au manipulat situaţia în favoarea lor, jucând de ambele părţi împotriva celor din mijloc şi, totuşi, rămân la putere în calitate de preşedinte al rezervei federale. Dacă ne spun că aceste instituţii financiare sunt prea complicate ca omul de rând să le înţeleagă, trebuie să-i l ăsăm să conducă lucrurile. Poate le pare sincer rău de felul în care au ieşit lucrurile, în ciuda faptului că au plecat cu 450 de milioane de dolari. Este greu să nu fii sceptic, dar, în acelaşi timp, trebuie să-ţi trăieşti viaţa. Dacă cineva complotează să preia controlul lumii, ce o să fac ca să-i opresc?
Începi să fii etichetat ca omul la costum, deşi personajul tău elegant din Mad Men [Roger Sterling] are cu siguranţă o mulţime de probleme. În acest rol “la patru ace”, eşti şi periculos. Erai conştient că rolurile puteau fi percepute la fel?
Nu, iniţial m- am gândit să fac o schimbare fizică, dar n-am ştiut exact ce. Se putea contracara asta, dar nu cred că personajul [în acest film] este la fel de îndreptăţit, de amuzant sau obraznic ca Roger . Cred că este un birocrat care doar încearcă să-şi facă slujba. Costumele şi pălării le sunt doar uniforme le acestor oameni. Din cauza asta, am fost sfătuit să nu fac filmul, dar mi s-a părut că e un scenariu bun şi o şansă de a lucra cu aceşti oameni – George, Matt, Emily, Anthony şi John – şi m-am gândit când o să mai am şansa asta? Doar pentru că este similar, nu-i nimic; dacă scenariul e bun, şi personajul e bun, dar nu e acelaşi. Acest personaj e ameninţător într-un fel, dar cred că partea interesantă a modului în care a făcut asta e simpla realitate cu care exercită această ameninţare. “Uite, nu face asta, sau îţi ştergem creierul şi nimeni nu va şti ce a fost în neregulă cu tine.” E un lucru foarte simplu, foarte ameninţător şi, totuşi, amuzant să-l spui cuiva . Cred că reacţia lui Matt la asta e foarte amuzantă .
A existat vreo sursă de inspiraţie din viaţa reală pentru acest personaj?
Nu. Nicio referinţă specifică.
Am auzit că finalul original avea o preşedintă, dar au filmat scena cu monologul ei şi şi-au dat seama că nu merge.
N-am văzut niciodată asta. Nu cred c ă am citit această versiune de scenariu şi n -am v ăzut filmul până de curând. N-am văzut scenele alea, dar am auzit de asta. Era o scenă dificilă . Clădeşti tensiunea , vorbeşti mereu de preşedinte şi cred că modul în care au făcut finalul e foarte inteligent, faptul că rămâne un mister.
Este interesant că s- au ocupat de aspectele mai grele ale sorţii şi liberului arbitru prin personajul lui Terence Stamp şi discursul său despre modul în care Biroul a mai încercat să dea le oamenilor controlul asupra vieţii, dar au scrântit-o în mod repetat. Nimic din asta nu se arată, ci doar se vorbeşte despre asta. Multe filme ar avea un flashback sau un montaj de imagini referitoare la acest discurs, dar n-a fost cazul aici. Există o mulţime de lucruri în acest film care ies la iveală doar verbal, dar funcţionează. Nu există nicio dovadă vizuală despre trecutul lui David Norris sau din trecutul agenţilor de la Biroul de Ajustări. Ne alegem doar cu ce vedem.
Cum e cu majoritatea oamenilor. “De unde eşti?” “Chiar nu ştii că ceea ce urmează să-ţi spun e…” ” Există dovada vizuală a faptului că ţi-am dat cu cloroform şi te-am târât din birou şi două minute mai târziu suntem în tr-o curte mare cu 3 maşini de teren şi bărbaţi cu mantale şi bastoane. Apoi, brusc, îţi spunem “O zi bună” şi te întorci pe uşă de unde ai venit. “Poate ar trebui să -i cred pe tipii ăştia.” Cred că simpla realitate şi discursul lui Terence … Este un discurs grozav. “Am încercat asta, de la Sfântul Imperiu Roman până la Iluminism, apoi ne-am retras şi voi ne-aţi dat primul război mondial, al doilea război mondial, Holocaustul şi bomba atomică şi ne-am gândit să intervenim până nu faceţi o greşeală atât de gravă, încât să nu o putem îndrepta”. E logic la nivel simplu. E perfect logic. Uitaţi-vă cum am distrus lumea. Asta explică şi liberul arbitru. Oamenii spun: “Cum poate exista Dumnezeu, dacă există tsunami? Cum poate exista Dumnezeu , dacă se întâmplă ce se întâmplă în Sudan ? Pentru că ai liberul arbitru. Dumnezeu te-a creat şi te-a lăsat să decizi.
Ai citit nuvela de Philip K. Dick după care s-a făcut acest film?
Da.
Cum e în compara ţie cu el?
Poveste a este foarte scurtă şi vorbeşte de partea în care David se duce la muncă şi ajunge acolo prea devreme. E mai mult ca şi cum ceva se întâmplă cu timpul continuu, clădirea se dărâmă şi se face praf, prăbuşindu-se în jurul lui pentru că nu trebuia să fie acolo. Bănuiesc că dacă nu trebuia să fie acolo, momentul nu trebuia să existe. Toată clădirea cade şi mi se pare că un câine îi explică tot. Se duce acasă după ce a fost avertizat să nu spună nimic şi nu se abţine să nu vorbe asc ă cu soţia lui. Apoi sună la uşă. E ceva foarte ameninţător, dar e doar o rampă de lansare. Povestea de dragoste, personajele şi politica, sunt toate inventate de George. A deschis foarte mult perspectiva.
Ai jucat roluri 25 de ani. Ai observat o schimbare de ritm în filmele de azi faţă de filmele şi emisiunile făcute în anii ’80 ? Crezi că Adjustment Bureau ar fi fost făcut în acelaşi ritm pe atunci?
Ritmul era sigur mai lent atunci. Filmele se derulau mai încet, scenele erau mai lungi, cu mai puţine schimbări de cadru.
Mi-e cam dor de asta.
Şi mie. Dar “Mad Men ” face asta. Păstrează scenele lungi. Cred că e o abordare clasică, să pătrunzi în scenă odată ce începi să afli tot mai multe despre personaje. Nu cred că atenţia oamenilor e diminuată. După aia vezi un film grozav şi-ţi zici: “Doamne, ce încet s-a derulat filmul ăla.” Cred că şi eu sunt o victimă. Cred că ţara asta e, din păcate, foarte interesată de filmele după benzi desenate.
Îmi plac multe din astea, dar le prefer pe cele care au o poveste mai profundă şi personaje complexe, ca X-Men. În ceea ce priveşte filmele independente, e un moment foarte greu pentru ele şi studiourile le-au cooptat cu tot cu companiile lor de scenografie.
Filmele de studio sunt realizate sub masca filmelor independente. Televiziunea a înlocuit mult din piaţa filmelor independente şi asta e bine, dacă nu vrei să faci un serial de televiziune, pentru că e un angajament de lungă durată uneori. O să revenim la un moment dat, dar nu suntem siguri când.
În ceea ce priveşte cariera ta, c are a fost cel mai de succes moment al tău la nivel personal şi la nivel comercial?
Am fost la Paris ieri şi am fost oprit pe stradă peste tot. Cât despre a lucra cu cineva, am făcut un film cu Clint Eastwood. Există acele momente în care îţi spui: “Ăsta e momentul când se va afla că sunt un impostor.” Că o să se uite la mine şi o să se gândească: “Cum naiba te-am distribuit în filmul ăsta?” Dar el a fost cel mai drăguţ şi mai interesat om. Între duble, stăteam jos şi ne relaxam. “Unde locuieşti şi cum ai ajuns la muncă azi?”. După aia te uiţi şi-ţi spui, “Doamne, e Clint Eastwood . Unde sunt?”
Ăsta a fost un succes personal pentru tine?
Şi profesional. Am făcut parte din ceva şi am fost luat în serios; ai sentimentul ăla încurajator că ai un loc, că eşti unde trebuie, undeva unde poţi juca.
Interviu în exclusivitate pentru DVD
1 comentariu