Săptămâna modei Haute Couture a avut loc 100% digital pentru prima dată în 152 de ani de existență în iulie 2020. Iată faptele și cifrele cheie din spatele acestui eveniment unic din industria de fashion.
Pentru prima dată în istoria sa, Haute Couture Fashion Week a avut loc online pentru sezonul toamnă-iarnă 2020-2021, în iulie 2020, pentru a respecta regulile de distanțare socială și restricțiile de călătorie. Prezentările de modă ale Săptămânii Modei, cele mai vechi și mai admirate dintre toate, au transportat spectatorii pe Lună (cu spectacolul Chanel toamnă / iarnă 2017, pentru care Grand Palais a fost transformat într-o stație spațială) și i-a făcut să călătorească cu 3500 de ani în urmă (cu colecția primăvară-vară a lui John Galliano din 2004 inspirată de Egiptul antic)
Ce înseamnă “haute couture”
Traducerea mot-a-mot a sintagmei „haute couture” este „croitorile înaltă”. De aici putem extrapola că este vorba, mai exact, despre ideea de croitorie de lux. Haute couture se referă la arta de a produce în totalitate manual ţinute de lux, care sunt, graţie acestui fapt, unice.
Se consideră că ideea de haute couture datează din secolul al XIX-lea, când doamnele care făceau parte din nobilimea franceză erau obligate să își demonstreze statutul social prin purtarea unor haine pe care nu le mai avea nimeni altcineva, și, astfel, apelau la case de croitorie care le creau îmbrăcăminte pe comandă, nu numai cu modele unice, ci și asigurându-se că acestea le veneau purtătoarelor ca turnat, fiind croite după măsurători exacte.
„Haute couture-ul este un vârf de lance al creației – este un laborator incredibil de know-how și inovație în design”, a declarat Ralph Toledano, președintele Federației de Haute Couture și Fashion, pentru Vogue. „Este un spațiu de expresie liberă pentru designeri și un instrument de consolidare a imaginii pentru mărci.”
Acest aspect, al unicității și exclusivității, definește și azi moda haute couture, cu diferența că, în prezent, putem vorbi despre o industrie couture, care are mai multe fațete în afară de ideea de a îmbrăca elita mondială (de exemplu, colecțiile couture sunt și un resort pentru a crea buzz și a face publicitate unui brand, astfel încât să atragă publicul și către colecțiile mai accesibile, cele ready-to-wear).
Haute couture în cifre
1858
Anul designerului britanic Charles Frederick Worth – considerat de mulți istorici ai modei drept „tatăl haute couture” și „primul couturier” – a deschis prima casă de modă pe 7 rue de la Paix din Paris.
1868
Anul înființării Federației Haute Couture și Modă (FHCM). Ea promovează cultura modei franceze, prezidând săptămânile de modă pentru bărbați și femei din Paris. De asemenea, susține designerii care demonstrează un know-how de calitate care îndeplinește criteriile de selecție pentru a se alătura calendarului oficial Haute Couture Fashion Week.
150
Acesta este numărul de ore necesar, în medie, pentru a crea o rochie sau un costum haute couture.
1000
Acesta este numărul de ore, în medie, necesare pentru a crea o piesă care include broderii fine sau alte înfrumusețări. O jachetă din colecția Chanel haute couture toamnă/ iarnă 2019 a fost creată de Karl Lagerfeld în aproximativ 1000 de ore.
1600
Acesta este numărul de ore de care a avut nevoie Maria Grazia Chiuri pentru a crea rochia de mireasă a Chiarei Ferragni.
6000+
Acesta este numărul de ore necesare pentru a crea cele mai elaborate rochii, inclusiv broderii și ornamente minuțioase.
4
Acesta este numărul de persoane care se ocupă de realizarea unei singure piese la Chanel.
10
Acesta este numărul de accesorii care pot exista pentru o rochie unică, brodată. Hainele mai simple luate de pe pistă necesită mai puține accesorii – adesea doar două – și sunt livrate între șase și opt săptămâni. Unii clienți iau piesele încercate pe un manechin proiectat în funcție de propriile dimensiuni, astfel încât să nu trebuiască să călătorească prea des la Paris.
70
Acesta este numărul de croitorese angajate în atelierul Valentino din Roma.
2200
Acesta este numărul de croitorese calificate să lucreze în haute couture-ul din întreaga lume.
2
Acesta este numărul de spectacole haute couture pe care casele de modă le prezintă în fiecare an. Colecțiile de primăvară-vară sunt prezentate în ianuarie, iar colecțiile de toamnă-iarnă în iulie.
16
Acesta este numărul de case care pot revendica în mod legal denumirea „haute couture”. Pentru a fi eligibil, fiecare membru trebuie să prezinte 50 de look-uri pe an, să efectueze cel puțin o montare pe look și să angajeze personal într-un atelier parizian. Membrii oficiali ai haute couture sunt: Adeline André, Alexandre Vauthier, Alexis Mabille, Bouchra Jarrar, Chanel, Christian Dior, Franck Sorbier, Giambattista Valli, Givenchy, Jean Paul Gaultier, Julien Fournié, Maison Margiela, Maison Rabih Kayrouz, Maurizio Galante, Schiaparelli și Stéphane Rolland.
7
Acesta este numărul de membri ale căror ateliere nu au sediul la Paris. Acestea includ: Azzedine Alaïa, Elie Saab, Fendi Couture, Giorgio Armani, Valentino, Versace și Viktor & Rolf.
4000
Acesta este numărul estimat de clienți de haute couture din întreaga lume, care includ regina Rania din Iordania, precum și Debra L. Lee, fost CEO al Black Entertainment Television și acum director neexecutiv în consiliul de administrație al Burberry.
9.000 la 1 milion
Atât costă în euro o rochie haute couture. Spre deosebire de piesele ready-to-wear, piesele haute couture nu au o etichetă cu un preț fix – prețul lor este calculat pe baza costului fiecărui material și a numărului de ore de muncă necesare pentru a crea piesa.