Serviciile religioase de duminică ale lui Kanye West funcționează brici. Ceea ce a fost gândit initial ca un serviciu bisericesc plus concert care avea loc în curtea cuplului Kardashian-Vest, s-a mutat și s-a transformat într-un soi de adunare religioasă în aer liber pentru elita din California de Sud. Dar era previzibil căci aventura lui religioasă ține deja de vreo 15 ani.
La aproape patru luni de când i-a venit ideea de a ține un soi de slujbe pseudo-religioase, Kanye și-a mutat evenimentul de duminică într-o locație nedezvăluită în aer liber (mai participa la unul și la sediul Adidas din America de Nord, Portland) și continuă să-și bulverseze fanii laici care se trezesc în fiecare duminică dimineață cu un nou film în care fiica lui Kanye – North West dansează pe muzică religioasă în timp ce pe fundal, celebrități cum ar fi Busy Philipps și Courtney Love se grăbesc să ajungă la slujba religioasă.
Întrebările care au apărut recent pe rețelele de socializare sunt cât se poate de normale. Până la urmă are Kanye West, de fapt, o biserică? O fi legal? Ce părere are restul familiei? Dar statul? Aceste întrebări rezistă și sunt tot mai des puse pe măsură ce serviciile religioase ale lui Kanye evoluează.
Inițial, serviciile lui Kanye au inclus muzicieni precum Charlie Wilson și Kid Cudi, împreună cu familia sa extinsă, care, desigur, include și unele dintre cele mai faimoase persoane din lume. De-a lungul timpului, au fost invitate și alte celebrități care nu împărtășesc ADN-ul cu soția lui Kanye. (Pe baza videoclipurilor disponibile, în mod obișnuit sunt prezente aproximativ 50 de persoane). Courtney Love a fost acolo weekend-ul trecut, Katy Perry și logodnicul său Orlando Bloom au fost și ei binecuvântați de Kanye West.
Duminică, doi ofițeri de poliție au ajuns și ei la slujbă în urma unor plângeri. Se spune că celebritățile au plecat și slujba lui Kanye s-a încheiat brusc. Dar rămâne întrebarea, are Kanye apucăturile unui lider de cult religios sau nu mai știe cu ce să iasă în evidență și continua firesc epopeea religioasă începută în urmă cu mai bine de un deceniu?
Să călătorim puțin în timp, în 2014, atunci când Kanye West inspira noua religie Yeezianity și apărea în chip de Dumnezeu. Ba chiar a compus cu acea ocazie piesa I Am A God (referindu-se la el însuși ca la un fel de Mesia).
Site-ul Yeezianity.com spunea cu mândrie că este “cea mai bună biserică din toate timpurile” , detaliind în secțiunea Despre: “Suntem un grup anonim care crede că cel care se numește Yeezus este o ființă divină care a fost trimisă de Dumnezeu pentru a deschide o nouă epocă a omenirii”. Adepții trebuiau să rămână anonimi până când “condițiile vor fi favorabile”, moment în care “toți membrii noștri își vor dezvălui identitățile și formele lor divine, iar Epoca Creativă va începe în sfârșit!” Dar la acel moment, Yeezianity nu avea sprijinul conducătorului său divin, care era ocupat să se certe și să dea în judecată creatorii unei monede crypto-creată de asemenea după imaginea sa, Coinye. Vedem deci cum religia și banii par să se aglomereze mereu în jurul unui personaj. Acestei scheme i se mai poate spune și marketing popular.
Tot în 2014, Kanye West provoca mânia comunității creștine după ce a jucat rolul lui “Isus” la un concertul de-al său din Seattle. Dar trebuie să menționez că oricum, de la bun început, turneul său se numea Yeezus. Partea tare e că în timp ce cânta hit-uri, printre care “Jesus Walks”, “Flashing Lights”, femei îmbrăcate ca niște discipoli și balerine în costume mulate dansau și se închinau pe scenă, pe fundal fiind proiectate imagini religioase. Spectatorii însă s-au enervat cu adevărat abia când scenariul lui Kanye a inclus vizita unui bărbat îmbrăcat ca Isus într-un soi de scenetă ciudată cu îngenuncheri și tot soiul de alte ritualuri creștine.
Un pic ciudat pentru cei dintre noi care știm clipul pentru “Flashing Lights” care nu are nimic cu religia sau în fine, poate are dar doar cu religia sexului.
Mai dăm timpul înapoi câțiva ani și ajungem în 2006, atunci când Kanye West a apărut ca un fel de Isus pe coperta revistei Rolling Stone, cu capul plin de răni sângerânde de la o presupusă coroană de spini pe care o purta.
Articolul numit “Patimile lui Kanye West”, cu aluzii evidente la suferința și moartea lui Isus din Nazaret, la filmul lui Mel Gibson din 20014 dar și la o copertă din revista Esquire anului 1968. “Patimile lui Muhammad Ali”, în care Muhammad Ali era prezentat drept sfântul martir Sebastian apropo de protestele sale împotriva războiului din Vietnam. În articolul respectiv Kanye West vorbește despre cum a ajuns cunoscut, controversele pe care le-a cauzat și cum uneori se simte marginalizat din cauză că este afro-american. Între timp, anul trecut, a apucat să declare că sclavia de 400 de ani a fost o alegere a comunității afro-americanilor.
Apariția lui Kanye West pe coperta Rolling Stone a fost o imagine provocatoare care arăta de fapt o intersecție foarte clară și tipică a religiei și a culturii populare. Folosirea iconografiei religioase servește pentru a atrage atenția unui public mai mare, deoarece este provocatoare și deranjantă. Pentru Kanye e simplu, publicitatea proastă e tot publicitate și indiferent dacă publicul îl iubește sau îi urăște imaginea, el câștigă atenție și notorietate. Doar spunea la un moment dat, în urmă cu câțiva ani că ar putea candida pentru Președinția Statelor Unite în 2020. Faimos este, bani are, zeu se crede, nu văd de ce republicanii nu l-ar vota.