Dan Samoila ne explica cum se poate face un pictorial de exceptie, cata munca implica acesta si cum e sa lucrezi cu profesionista Monica Barladeanu.
Text: Dan Samoilă
În principiu de cand mi s-a dat tema, eu am avut oarecum in minte ideea despre cum sa combin imaginile fotografiate cu texturi si tuse de culoare, insa recunosc ca nu mai facusem ceva atat de complex. In continuare o sa incerc sa explic pe fiecare vizual in parte, tehnica si oarecum etapele de lucru. Mentionez ca nu am facut decat cateva fotografii cu telefonul la diferitele materiale, schite si tuse de pensula pe care le-am folosit, din pur si simplul motiv ca avand un deadline atat de scurt, nu m-a preocupat decat finalizarea proiectului, in cat mai bune conditii.
Cover
Am fotografiat-o pe Monica intr-o lumina directa si dura, fara alte accesorii de modificare a luminii, tocmai ca sa-mi deseneze cat mai bine fizionomia si sa o pot trata grafic in maniera dorita – pop art cu sugerarea grafica a serigrafiei gen Andy Warhol. Imaginea aleasa am prelucrat-o in photoshop pana am obtinut efectul de serigrafie (sau de imagine de ziar monocroma marita excesiv), am vectorizat totul in Illustrator si am colorat in tenta plata, vectorial, fiecare element: parul, pielea, ochii, buzele, farduri etc.
Klimt
Aici Monica a fost fotografiata usor in racourçi, iar ca sa-i accentuam inaltimea si lungimea rochiilor suprapuse (2 la numar) a fost urcata pe un taburet de aprox 50cm inaltime, obtinand astfel efectul dorit. Fundalul, este o combinatie de texturi metalice de librarie de imagini peste care s-au suprapus: laviuri de acuarela scanate, desene facute cu un marker negru pe coli A4 scanate si prelucrate, toate combinate cu filtre si efecte de culoare din photoshop. In final peste tot (atat Monica cat si fundalul s-a dat un efect usor de pastel pentru a atenua un pic din realismul imaginii fotografice.
Toulouse Lautrec
Pentru acest cadu Monica a fost fotografiata stand pe scaun si cum mana sprijinita pe un stativ de lumina. Restul elementelor din spate sunt suprapuneri de diferite tuse de pictura facute de mine aici in studio, pe diferite suporturi si cu diferite tipuri de culori, acuarele si acrilice in special. Umbrela si manerele scaunului pe care sta, au fost facute in laviuri de acrilice pe hartie de acuarela. In final, pentru a compensa pe cat posibil diferenta de textura intre variatele tehnici in care am facut tusele de pictura, dar si diferentele de texturi intre hartia de acuarela, cartonul panzat sau hartia de desen – am aplicat o extura de panza de in pe care am rarefiat-o in zona portretului Monicai.
Matisse
Ca si in cazul imaginii de coperta, am folosit din nou o lumina mai dura pentru a putea “desena” trasaturile Monicai, am pictat un fundal in tenta mai plata (scanat ulterior), mai putin vibrat, pentru culoarea rosie din spate, am pictat acele decoratii de pe bluza, pe hartie alba de desen cu tempera, am scanat-o si am suprapus-o in photoshop peste bluza. Peste toata imaginea Monicai am aplicat selectiv, divese filtre de photoshop ca sa-i dau acea usoara impresie de pictura.
Degas
Aici partea de fotografiere a fost cea mai solicitanta pentru Monica. Si trebuie sa recunosc ca s-a descurcat admirabil. In lumina ca de mansarda pe care am creat-o in studio, pe un fundal neutru, Monica s-a desfasurat ca o adevarata actrita si a reusit sa-mi dea o multitudine de expresii si pozitii care m-au ajutat ulterior la compunerea imaginii finale. Fundalul a fost pictat pe o textura foarte pronuntata de panza, in straturi diferite de culori acrilice, frecate cu hartie abraziva, repictate dupa aceea pana ce am obtinut textura dorita. Peste suprapureile de imagini ale Monicai, am aplicat si aici o alta textura de pana pentru uniformizarea, pe cat a fost posibil, a intregii compozitii.
Modigliani
A fost de fapt primul visual prelucrat. Monica a fost fotografiata pe un scaun, in tinuta respectiva, insa fara cravata la gat. Fundalul, pictat in tempera pe hartie de acuarela, ( a sevit ca baza ulterioara si pentru alte texturi ). Cravata, masa si scaunul au fost pictate in culori acrilice si suprapuse ulterior in photoshop. Tot photoshop s-au dat la final si efectele picturale de pe hainele, parul si tenul Monicai. Ultimul element a fost rama, dintr-o librarie de imagini, recolorata si ajustata in photoshop.
3 comentarii