Cea mai puternică franciză de filme din lume pare din ce în ce mai fragilă.
„Răzbunătorii” a devenit primul film Marvel care a câștigat peste 1 miliard de dolari la box office-ul global.
Când cuvintele lui Fury au fost folosite în trailer pentru filmul din 2023, totuși, acestea au căpătat un ton diferit. Eroii pot părea învechiți, a susținut el, dar „lumea încă îi poate folosi”. Dacă a fost o încercare de a convinge privitorul, nu a funcționat. Lansat în noiembrie, „The Marvels”, al 33-lea film din Marvel Cinematic Universe, a câștigat aproximativ 200 de milioane de dolari la box office. A devenit cel mai slab film Marvel de până acum și probabil va pierde bani.
Dar nu a fost singura dexamăgire de la Marvel. „ Ant-Man and the Wasp: Quantumania” a avut, de asemenea, rezultate slabe. Potrivit CinemaScore, un etalon de evaluare a audienței, dintre ultimele opt filme Marvel, cinci au obținut un punctaj B+ sau mai rău. Fanii se plâng de personaje plictisitoare, scris neglijent și efecte speciale slăbuțe.
Producțiile Marvel de pe micul ecran nu s-au descurcat cu mult mai bine. Serii recente de televiziune de pe Disney+, inclusiv „Secret Invasion”, despre personajul lui Fury, au fost analizate prost și, potrivit estimărilor, puțin vizionate. Nu este de bun augur pentru emisiunile care urmează să fie lansate în lunile următoare.
Declinul este surprinzător: multă vreme, marca Marvel părea invincibilă. Disney a cumpărat compania de benzi desenate în 2009 și a devenit un activ prețios. Cele 23 de filme lansate între 2008 și 2019 au avut încasări de aproape 23 de miliarde de dolari în total, făcând din Marvel cea mai mare franciză de film din istorie.
Marvel a menținut standardele ridicate chiar dacă a crescut producția. Compania a lansat 2,75 filme, în medie, în perioada 2016-19, față de 1,2 în 2008-13. Din cele 23 de filme, doar unul s-a clasat mai jos decât A- pe CinemaScore. Trei filme au primit un A+, acordat la mai puțin de 100 din peste 4.000 de filme măsurate începând cu 1979. „Black Panther” (2018) a devenit chiar prima adaptare de benzi desenate nominalizată pentru cel mai bun film la Oscar.
Marvel a lansat un model inovator de „univers cinematografic”, în care intrigile și personajele au fost împărtășite între filme. Pe măsură ce universul Marvel a crescut, concurenții săi au încercat și nu au reușit să imite succesul DC Comics – care deține Batman, Superman și Wonder Woman – și-a înființat și a abandonat recent „Universul extins”. Warner Bros a transformat franciza Harry Potter într-o „lume magică” . Universal a încercat de două ori să lanseze un „Univers întunecat” de monștri precum Dracula și Mumia, dar ambele încercări au eșuat după o singură lansare. Eforturile de a construi Robin Hood și oamenii săi vesele (Lionsgate), Power Rangers (de asemenea Lionsgate) și Regele Arthur și masa sa rotundă (Warner Bros) au zguduit.
Până la începutul anilor 2020, Marvel părea pregătit pentru o dominație suplimentară. În 2019, Disney a achiziționat 20th Century Fox, care deținea drepturile asupra personajelor, inclusiv X-Men și Fantastic Four. Lansarea Disney+ în acel an a făcut mai ușor pentru fani să țină pasul cu Marvel în continuă expansiune și a permis francizei să spună povești noi într-un format serializat. Dar, în loc să-și dezvolte poziția în cultura pop, Marvel a luptat creativ și financiar.
Oamenii din interiorul Disney sugerează mai multe cauze ale scăderii. Una este de a face cu personalul. Mai mulți scriitori și regizori de încredere au trecut mai departe. Mulți dintre actorii care interpretează cei mai populari supereroi au părăsit MCU după „Avengers: Endgame” în 2019, iar Chadwick Boseman, vedeta din „Black Panther”, a murit în 2020. Luna trecută, Disney l-a concediat pe Jonathan Majors după ce a fost găsit vinovat de agresiune și hărțuire asupra iubitei. Actorul l-a interpretat pe răufăcătorul doin „Saga Multivers”, povestea care avea să lege filmele lansate între 2021 și 2027.
Un alt motiv este legat de geopolitică. Primele 23 de filme au fost lansate toate în China, cea mai mare piață de cinematografe din lume, dar între 2020 și 2022, niciunul nu a fost. (China nu a dat un motiv clar pentru care, dar probabil că își construia industria cinematografică internă.) Deși această interdicție de facto a luat sfârșit, universurile cinematografice sunt greu de înțeles atunci când publicul a ratat mai multe intrări. Înrăutățind lucrurile, Disney+ nu este disponibil în China, așa că fanii nu pot viziona intrările tv.
Cu toate acestea, o parte a problemei este creată de Marvel. Din 2021 a lansat în medie 3,3 filme și 3,7 seriale de televiziune în fiecare an – o rată care pare să streseze publicul, echipele interne de creație și departamentele de efecte speciale. Pentru potențialii telespectatori care speră să vizioneze un nou titlu, 33 de filme și 11 sezoane de televiziune sunt pur și simplu prea mult. Accentul pe „ multivers”, care se bazează pe filme care preced universul cinematografic existent, agravează această problemă.
Publicul s-ar putea încă să obosească de supereroi la fel de mult așa cum s-a săturat de western la sfârșitul anilor 1960.
sursa: economist.com
Sursa: Tabu.RO