În buticurile prezentului, garderoba imaginată de Ian Griffiths le aduce un omagiu suprematistului Kazimir Malevici și prințului plin de fast Felix Yusupov.
Defilarea anulată
Prezentarea colecției croazieră de la Max Mara trebuia să aibă loc la Palatul Yusupov din Sankt Petersburg. O noapte albă la sfârșit de primăvară. În același loc unde, în 1916, Felix Yusupov lua parte la asasinarea lui Rasputin. Și tot acolo unde, în perioada Belle Époque, tânărul aristocrat decadent împreună cu soția sa Irina organizau baluri de un fast nemaipomenit, cu puțin timp înainte de a fugi din Rusia pentru a se reuni din nou la Paris.
Manechinele trebuiau să traverseze ansamblul de galerii îmbrăcate în aur, în fața unor invitați VIP așezați pe scaune drapate în pânze albe, în timp ce Felix și Irina își strângeau bagajele…Din cauza pandemiei, marca italiană a fost obligată să-și schimbe planurile, să anuleze evenimentul și să-și prezinte colecția dintre cele două sezonane doar printr-o serie de fotografii.
Între Rusia țaristă și constructivism
În pofida vremurilor, aceste imagini revin asupra modei pijamalelor din mătase cu panglici, a mantourilor moi și comode din lână pufoasă, perfecte pentru o promenadă la malul Mării Baltice și numite haios Teddy Bear, a rochiilor prețioase cu o cromatică pală și a pantalonilor cu nasturi pe toată lungimea piciorului.
„Am căutat un loc în care să explorez fațeta poetică, romanescă a femeii Max Mara.”, explică Ian Griffiths, directorul artistic al casei. „Nu m-am gândit la Rusia, ci la Sankt Petersburg, care este o lume în sine. Am știut să-i găsesc un fel de romanță.”
Mai mult decât despre oraș în sine, creatorul face apel la imaginea cuplului fermecător, de o frumusețe androgină: Felix și Irina Yusupov, pe care britanicul designer al casei italiene îi celebrează în noua sa colecție croazieră.
El este cunoscut în tot orașul pentru aparițiile sale excentrice și travestiurile din cabarete. Ea umple arhivele Ermitajului cu rochii bogate în broderii complexe. „Nu erau doar figuri istorice ale acelei epoci.”, susține Ian. „Ei se găseau la răscruce de drumuri, împărțiți între Rusia țaristă și mișcarea constructivistă, de avangardă, ca o operă a unui Kazimir Malevici, de pildă. Părăsind țara aflată în criză, ei s-au reinventat. Mesajul lor mi se pare actual și pertinent.”, adaugă creatorul.
Ideea unei mode protective, a bunăstării, cultivată încă din anii 1950 la Max Mara, se pliază perfect pe contextului actual al vremurilor noastre tulburi. „Criza ne amintește că hainele sunt purtătoare de emoție.”, adaugă Ian. „Ele ne influențează dispoziția, ne ajută se ne simțim mai bine, să vedem mai bine. Pare că nu-i ceva important, dar aceste mici lucruri fac diferența. Când concepem colecțiile, ne asigurăm ca orice piesă să-i ofere un sentiment de încredere și de siguranță femeii care o va purta. Este în caietul meu de teme.”, explică designer-ul.
De ce un roman rusesc? „Cercetările istorice sunt o hrană pentru creație. Sunt conștient că nu trebuie să ai o teză în istoria Rusiei pentru a o aprecia la adevărata sa valoare, iar clienții noștri trebuie să o poată înțelege fără aibă neapărat referințele exacte.”
sursa: Le Figaro