Coolhunterii (numiți și trendhunteri, trendspotteri sau trendscouts) sunt inutili altundeva decât în orașele mari ca Paris, New York, Londra etc. Nicio șansă să dăm nas în nas cu un coolhunter într-un orășel liniștit din Elveția sau din Austria. Agențiile specializate în coolhunting au corespondenți în orașele mari din lume, acolo unde sunt șanse să apară „the big next things“.
Trebuie să fie familiarizați cu viața urbană din metropole și să-i cunoască dedesubturile. Coolhuntingul nu este niciodată singurul lor job, de cele mai multe ori s-au format în direcții creative care merg mână în mână cu vânătoarea de tendințe: modă, fotografie, design, comunicare și, mai rar, au studii de marketing sau de afaceri. Ca să fii coolhunter trebuie să fii tânăr, să ai până în 30 de ani, pentru că se pare că odată cu vârsta ne pierdem „nasul“ pentru noutate. Să te intereseze gadget-urile, muzica, moda, arta, petrecerile…
Coolhunterii nu trebuie să încerce să afle ce e cool, ci să găsească oameni cool, așa-zișii „alfa consumatori“, cei care dau tonul tendințelor de mâine. Lucrurile sunt într-o schimbare permanentă și dacă un lucru este recunoscut ca fiind cool, înseamnă că este deja în agonie. Însăși munca de coolhunting distruge cool-ul pentru că îl împinge spre recunoaștere și îl deva- lorizează. Paradoxală meserie!
Dar mă folosesc de această ocazie pentru a anunța eventualele agenții interesate de coolhunting în România că sunt liberă seara, în weekend și în pauzele de prânz și că sunt gata și să îmi iau chiar și un skateboard ca să pătrund în intimitatea puștanilor cool.
De ce este o meserie specială:
1 Nu există o filosofie coerentă în spatele acestei activități, ci este vorba de o colecție de observații spontane și de predicții care diferă de la moment la moment și de la un coolhunter la altul. Dacă ar fi să întrebăm mai mulți coolhunteri cum au pătruns în modă pantalonii largi, „baggy“, am primi, cel mai probabil, răspunsuri diferite: că moda a fost lansată de snowboarderii care voiau să se diferențieze de schiori, de skateboarderii care aveau nevoie de niște pantaloni practici pentru a se putea mișca sau de puștanii negri care încercau să imite un look de pușcăriaș. E posibil ca toate variantele să fie adevărate.
2 Ca să fii un coolhunter bun trebuie să te pricepi la oameni, să faci diferența între un „trend-setter“ și un „follower“. Să faci diferența între un adolescent care își vopsește iPod-ul cu spray auriu, dând tonul folosirii spray-urilor colorate pentru customizarea gadgeturilor și unul care își imită prietenii.
3Coolhunting-ul nu se învață din manuale. Este vorba doar despre instinct, de curiozitate și de preocupări. Dacă nu faci diferența între vintage și retro, între Nike și Adidas și între dub-step și minimal nu ai nicio șansă să devii coolhunter. Åži nici cool după anumite criterii.
Ce face un coolhunter „pe teren":
1 Se plimbă pe stradă, în baruri, cafenele, parcuri, muzee, magazine. Peste tot. Întinde nasul ca un copoi atunci când descoperă ceva nou și trendy. Își fotografiază și intervievează subiecții cool pe care îi descoperă. Poate să-și petreacă zile întregi în locurile frecventate de skateboarderi sau privindu-le pe fetele care își fac cumpărăturile din second-hand-uri. Fiecare coolhunter are propriile lui metode de observare și de pătrundere în zonele cool.
2 Rareori, coolhunterii fac cercetări mai profunde și își alcătuiesc un grup de puștani cool pe care îi pun să completeze periodic formulare (uneori online) în care aceștia să dea informații despre cum își petrec timpul liber, de unde se îmbracă, ce mănâncă, ce beau, ce muzică ascultă.
3 Greblează în permanență Internet-ul și blogurile și intuiția lor antrenată îi face să discearnă între informațiile cu potențial și cele fără potențial. Dar, atenție, strada bate Internetul.
4 Observațiile lor ajung în agențiile specializate care le vând mai departe companiilor interesate. Ce se întâmplă mai departe? Apar produse care țin cont de ce au remarcat coolhunterii, propunându-și să vină în întâm- pinarea tendințelor de mâine.
Ce să citiți:
Chiar dacă tocmai v-am spus că această meserie nu se învață din manuale, puteți comanda de pe amazon.com niște cărți care să vă ajute să înțelegeți cum funcționează sistemul și de ce preferințele unor adolescenți din Bronx fac să apară un nou model de ghete de baschet. Coolhunting: Chasing Down the Next Big Thing (Peter Gloor și Scott Cooper) Chasing Cool: Standing Out in Today’s Cluttered Marketplace (Noah Kerner și Gene Pressman) Microtrends: The Small Forces Behind Tomorrow’s Big Changes (Mark Penn și E. Kinney Zalesne)
Ce site-uri să vă adăugați în bookmarks
thisnext.com, unde o comunitate de coolhunteri internauți îți arată tot ce e nou; coolhunting.com ca să te pui la curent cu ce mai e pe la New York, Tokio și în general prin lume; theuncoolhunter care promovează tot ce nu este cool, evident, devenind astfel foarte cool.
2 comentarii