Un număr tot mai mare de companii mici adoptă săptămâna de lucru de patru zile. Rezultatele unei experienţe recente a Microsoft (MSFT) sugerează că ar putea funcţiona chiar şi pentru cele mai mari companii.
Compania a introdus un program în această vară în Japonia, denumit „Work Life Choice Challenge”, prin care a închis birourile în fiecare zi de vineri în luna august, oferind tuturor angajaţilor o zi liberă în plus în fiecare săptămână. Rezultatele au fost promiţătoare: în timp ce timpul petrecut la muncă a fost redus dramatic, productivitatea – măsurată prin vânzări pe angajat – a crescut cu aproape 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, a declarat compania într-un comunicat săptămâna trecută.
Pe lângă reducerea programului de lucru, managerii au cerut personalului să reducă timpul petrecut în cadrul şedinţelor şi pe cel de răspuns la e-mailuri. Ei au sugerat ca întâlnirile să nu dureze mai mult de 30 de minute. Angajații au fost, de asemenea, încurajați să reducă total întâlnirile, folosind o aplicație de mesagerie online (Microsoft, desigur). Efectele s-au răspândit. Mai mult de 90% din cei 2.280 de angajați Microsoft din Japonia au declarat ulterior că au fost afectați de noile măsuri, potrivit companiei.
Prin finalizarea programului de lucru mai devreme în fiecare săptămână, compania a fost în măsură să economisească și alte resurse, cum ar fi energia electrică. Inițiativa este oportună. Japonia s-a apucat de mult de o cultură suprasolicitată și, în unele cazuri, fatală. Problema este atât de severă, țara chiar a inventat un termen pentru ea: karoshi înseamnă moarte prin suprasolicitare din boli induse de stres sau depresie severă.
Problema a atras atenția internațională în 2015, când un angajat al gigantului publicitar japonez Dentsu a murit prin sinucidere în ziua de Crăciun. Ulterior, oficialii de la Tokyo au spus că personalul a făcut ore suplimentare în exces. Doi ani mai târziu, un reporter a murit după ce a făcut 159 de ore suplimentare în luna anterioară morții sale.
Acest lucru a determinat întreprinderile să înceapă să caute soluții. Unele companii au început să ofere angajaților mai multă flexibilitate, iar guvernul a lansat o campanie numită „Premium Friday”, care încurajează lucrătorii să plece mai devreme în ultima zi de vineri a lunii. Microsoft, la rândul său, spune că va desfășura un alt experiment în Japonia la sfârșitul acestui an.