Violență, Crimă, Film și Modă. Acestea sunt cele patru cuvinte generice ale Festivalului de Modă în Film de la Bristol de anul acesta. Sub titlul “If Dress Could Kill”, între 8 și 30 noiembrie, ne putem desfăta cu o analiză vizuală a legăturii dintre îmbrăcăminte și violență în istoria filmului.
O mănușă uitată la locul faptei, un amănunt incriminator precum rujul ce păstrează amprenta buzelor senzuale pe reverul cămășii, un costum făcut să omoare – toate sugerează deznodăminte tragice, însă revelatoare. Ecranizările după Agatha Christie, Nouvelle Vague francez, dar și Hollywoodul clasic sau post-modern sunt prezente la acest Festival ajuns anul acesta la a doua ediție.
Hainele sunt cele mai importante mijloace de comunicare non-verbală și ne informează, odată cu gesturile, despre adevăratele intenții ale celuilalt. Acest lucru este speculat la maximum de toți regizorii buni. Gestul clasic al îmbrăcării mâinii (feminine) în mănuși de piele – neapărat în prim-plan și cu mănuși extraordinar de elegante – ne avertizează că următoarea scenă va fi cea a unei crime…
De fiecare dată când Bond poartă smoking, o situație va fi rezolvată elegant, însă nu neapărat fără vărsare de sânge. Iar Trinity și Neo nu puteau pleca la luptă cu agentul Smith fără a se îmbrăca în darvish rotitori, varianta goth. Dacă sunteți în Bristol în noiembrie, sau dacă pur și simplu vă puneți mănuși în mâini, iată două prilejuri de meditație asupra valorii și puterii gestului de a se îmbrăca, în film și în realitate…