Era prin 1850 când echipa de canotaj a Universității Cambridge a început să poarte jachetele roșii în afara antrenamentelor și competițiilor, făcând din blazer și un semn de statut, apartenență și camaraderie care rezistă de peste un secol. Câteva decenii mai târziu, o tânără franțuzoaică a intrat în orfelinatul Aubazine după moartea mamei sale. Acolo a învățat sarcinile feminine ale vremii (cusut, brodat și călcat) și, deși a urât locul, ceea ce a văzut acolo va schimba direcția modei pentru totdeauna. Fata aceasta a fost Gabrielle Chanel. Dacă negrul este o culoare elegantă astăzi, este în mare parte datorită uniformei religioase.
Acestea sunt doar două exemple ale modului în care uniformele școlare au influențat moda de-a lungul anilor, o relație care este din nou accentuată în această toamnă a anului 2021. Motivul acestui boom al esteticii colegiului a fost crearea în ultimele luni a unor case mari de modă. Al doilea aspect pe care Balenciaga a proiectat în colecția sa de pre-fall apare pe un model (fotografiat de Patrick Welde) plasat digital în fața Porții Brandenburg, purtând un hanorac lung în stil universitar, fustă în carouri sub genunchi, cizme mov și o geantă de shopping în mână. Această colecție regândește utilizările îmbrăcămintei formale și informale, cu articole de îmbrăcăminte unisex, noi intenții și utilizări.
Dar Balenciaga nu este singura care a adoptat codurile colegiului: de fapt, dacă cineva este devotat uniformei academice în acest sezon este britanicul Thom Browne, care în colecția sa pentru primăvara anului 2022 aduce tipare colegiale care servesc la susținerea unui discurs. Creațiile sale pot fi o alegere intenționată. În lumea lui Browne, uniformitatea și conformitatea (doi termeni care contrastează cu mantra tipică de modă a auto-exprimării) sunt urmărirea individualismului.
Cea mai plastică expresie din toate acestea a fost în interiorul și în afara spectacolului său pentru primăvara anului 2022, ținut în luna septembrie la New York. Pe podium a încercat din nou modelele cu mâneci și buzunare ale croitoriei clasice: fustele și pantalonii săi nu mai sunt asociate femeilor sau bărbaților, făcând uniforma un instrument prin care își exprimă viziunea în conversația actuală despre rolurile de gen.
În ultimele sezoane există multe alte exemple în acest sens. În colecția pe care Maria Grazia Chiuri a proiectat-o la Dior pentru toamna anului 2020, uniforma școlară apărea sub formă de bluze, pantaloni scurți plisați, jerseuri cu decolteu în V și cămăși cu cravate, toate cu accente grunge. De asemenea, colecția Preen de Thorton Bregazzi, de iarna trecută, a folosit cravate și imagini care amintesc de școală. Trebuie amintite și casele Versace (în 2018) și Moschino (2013).
În timp ce moda a reinterpretat-o ca ironie sau practică, filmul și muzica a inclus uniforma în cultura populară. În primele două mii de ani, uniforma a atras stereotipul preppy în filme precum Clueless (1995), Jóvenes y Brujas (1996, unde protagoniștii săi au purtat tendințe actuale precum grunge în ținuta lor școlară) sau Crueles Intenciones (1999). Britney Spears a plecat, de asemenea, în jurul lumii cu uniforma ei de școală în videoclipul Baby One More Time (1998). Să nu uităm nici de Spice Girls. Și protagoniștii Gossip Girl (2007) au făcut uniforma de școală populară.
School's ooouuuutttttt! pic.twitter.com/zvTBuIRfJL
— Spice Girls (@spicegirls) December 20, 2018
Alte filme precum The Suicidal Virgins (1999) sau mai recent Lady Bird (2017) portretizează uniforma dintr-o perspectivă mai strictă, realistă. Este imposibil să uităm și personajul scurt, dar mortal al lui Gogo Yubari în Kill Bill 1 (2003, Quentin Tarantino, interpretat de Chiaki Kuriyama). Perspectiva asiatică are, la rândul său, nenumărate referințe: Sailor Moon (seria de animație din 1992 creată de Naoko Takeuchi) și K-pop sunt doi dintre cei mai globali exponenți ai săi.
Lucrul curios al uniformei este că s-a născut cu scopul de a uni și egaliza și totuși a ajuns să devină un element distinctiv. Intenția rămâne în fiecare.