În ciuda faptului că Nike și Tommy Hilfiger X Zendaya fac haine adaptive pentru persoane cu dizabilități, discuțiile în jurul acestui subiect abia încep. Dincolo de încălțămintea ortopedică și pantalonii gri, opțiunile pentru un client cu dizabilități care caută ultimele tendințe sunt încă foarte limitate. Într-un domeniu în care hainele figure-hugging (mulate pe corp) sunt „uniformele” pentru cei care folosesc scaunele de rotile, se pare că în ceea ce privește moda incluzivă nu trebuie să se aplice reguli de modă ca la carte.
Dar anul trecut a cunoscut o regândire radicală a modului de creație vestimentară pentru persoanele cu dizabilități. Creșterea modei adaptive – îmbrăcăminte special concepută pentru persoanele cu dizabilități și afecțiuni cronice – reflectă o nouă conștientizare a designului incluziv. De fapt, căutările de îmbrăcăminte adaptivă au înregistrat o creștere de 80% în 2019, potrivit platformei globale de căutare a modei Lyst. Aceasta cuprinde totul, de la benzi de talie elastice discrete, care sunt lipsite de prindere atunci când sunt așezate, la fermoare magnetice. Toate aspectele articolelor de îmbrăcăminte sunt concepute în acord cu provocările de zi cu zi ale purtătorului.
Pionierii modei incluzive
Fiind primul brand mainstream care a lansat o linie vestimentară adaptativă, Tommy Hilfiger a ilustrat puterea de a crea îmbrăcăminte elegantă pentru consumatorii cu dizabilități. Dezvăluită în săptămâna modei din New York, în septembrie, cea mai recentă colecție Tommy Hilfiger X Zendaya prezintă 10 stiluri adaptive noi.
Iar la începutul acestui an, Nike a lansat în Marea Britanie adidașii Air Zoom Pegasus 35 FlyEase. Având în vedere Jocurile Paralimpice din 2020, Nike a anunțat recent un nou parteneriat cu Handsfree Labs Inc, un pionier în tehnologia încălțămintei fără mâini. Tot acest efort a fost posibil după ce un student american cu paralizie cerebrală a scris o scrisoare în care împărtășea visul său de a-și lega șireturile la încălțări independent. La cererea consumatorilor a fost lansată și linia Easy On Line (Seasalt).
Noile start-up-uri care oferă o modă prietenoasă cu persoanele cu dizabilități
În februarie, un start-up cu sediul în Manchester, Kintsugi, s-a alăturat pieței de modă adaptivă. Fondatoarea Emma McClelland consideră că nu putem subestima importanța hainelor elegante, dar accesibile.
Această idee de prejudecată de design este, de asemenea, forța motrice a FFORA, o nouă linie de accesorii pentru persoanele în scaune cu rotile. Începând din iulie, FFORA a lansat genți din piele, produse de lifestyle și accesorii minimaliste pentru mai multă mobilitate. Creată de Lucy Jones, colecție este o masterclass în moda modernă, incluzivă.
În acest an, discuțiile privind diversitatea în modă au lansat întrebarea: cum pot brandurile să facă haine pentru grupurile minoritare? Dar când vine vorba de creația vestimentară pentru persoanele cu dizabilități, această întrebare simplă este considerată încă o sarcină herculeană. Procesul de design este polivalent și necesită adesea recomandări medicale.
Există trei cerințe vitale – o îmbrăcăminte trebuie să fie accesibilă atunci când se îmbracă, să fie creată în condiții de siguranță medicală și, mai ales, să fie la modă. Pentru multe branduri, oferirea de modă incluzivă nu este doar o decizie morală. Se bazează pe cunoașterea faptului că persoanele cu dizabilități rămân cea mai mare piață de consum neexploatată. Anul acesta, Coresight Research a estimat chiar că piața de îmbrăcăminte adaptivă va atinge 288,7 miliarde de dolari la nivel mondial în 2019. Dar, mai mult decât oricând, consumatorii vor să se alinieze mărcilor care au un impact pozitiv. Indiferent dacă este vorba despre sustenabilitate sau incluziune, conștiința socială este cea mai tare tendință în acest moment. În ultimul an, activiști precum Selma Blair și Sinéad Burke au dovedit că handicapul și stilul nu se exclud reciproc.