Cuvintele au evoluat întotdeauna pentru a reflecta societatea. În această perioadă tulbure, neologismele apar rapid. Până la urmă, Covid-19 a transformat fiecare aspect al vieții noastre, inclusiv lexicul nostru.
Expresia distanțare socială, de exemplu, a trecut de la o sintagmă relativ necunoscută a argoului academic la ceva pe care îl auzim de mai multe ori pe zi (deși Organizația Mondială a Sănătății preferă distanțarea fizică). Și expresia „aplatizarea curbei infectărilor cu coronavirus” a inundat industria media. Expresia super-spreader (care se răspândește rapid) s-a răspândit, de asemenea și masca de față, pe care trebuie obligatoriu dacă vrei să eviți infecția cu noul coronavirus.
Pentru că nu numai coronavirusul, ci şi prostia este contagioasă, Urban Dictionary a conceput termenul perfect pentru cei care nu respectă măsurile de prevenţie impuse pe fondul pandemiei – cum sunt cei care se aglomerează în locuri publice pentru a se distra -, valabil şi pentru cei care încalcă limitele bunului-simţ în raport cu epidemia: COVIDIOT. „Cineva care ignoră avertismentele privind sănătatea sau siguranţa publică” în timpul pandemiei, astfel defineşte Urban Dictionary cel mai nou termen de argou. Termenul dur este o combinaţie între denumirea oficială a virusului, COVID-19, şi cuvântul idiot.
Doomscrolling – un lucru pe care îl facem cu toții, dar nu a avut un termen până acum: obiceiul nostru de a nu fi în stare să încetăm să consumăm vești proaste într-un ritm obsesiv. Împreună cu acesta, trăim o perioadă în care se formează un nou vocabular pe măsură ce trecem prin coronageddon (da, un alt termen pentru noul normal). Experții spun că cea mai mare parte a noului vocabular este formată de rețelele de socializare, care au capacitatea de a face un cuvânt la modă și de a-l face să devină viral.
Social media – în special Twitter – este despre un limbaj clar. Afară, există un neologism în fiecare minut. Anterior, cultura pop obișnuia să evolueze în și prin versurile muzicienilor. Astăzi, evoluează în hashtag-urile din tweet-uri. De la #covidiot și #quarantini până la #coronadosing – noul pandemicționar e plin de neologisme.
Criza a mai născut câteva cuvinte noi: CovideoParty – petrecere virtuală organizată cu ajutorul unei aplicații video; Quarantini – o băutură alcoolică pe care o servești acasă; Locktail – de la cocktail. Iar lista continuă: covidivorce, quarantime (e timpul pentru carantină), pandemic proposal (cerere în căsătorie în timpul pandemiei), pandemiquette (etichetă pe rețelele de socializare), quaranteens (copii care se vor naște după ce au fost concepuți în timpul carantinei).