1980, Statele Unite ale Americii. Artista Faith Ringgold se luptă din răsputeri pentru apărarea drepturilor civice și creează opere cu puternice valențe politice…
Nașterea unei creații
Însă, la începutul anilor ’80, Ringgold are un nou proiect. Vrea să-și publice autobiografia. Singurul impediment este acela că editurile nu sunt interesate de istoria unei femei de culoare. Totuși, artista nu se lasă deloc descurajată. Decide să-și povestească viața prin intermediul unor creații artistice incredibile.
Renunță la sculptura și pictura tradițională pentru a îmbrățișa un material complet inedit în peisajul artistic al momentului: cuverturile. Motivul? Folosirea așternuturilor de pat pentru a crea compoziții vizuale este cea mai bună manieră de a se apropia de trecutul propriei familii.
Stră-stră-străbunica sa, una dintre victimele sclaviei din America, confecționa manual astfel de plăpumi pentru a se proteja de frig. În epoca respectivă, era singura formă de artă pe care slavii aveau dreptul să o practice.
Ringgold se inspiră din această istorie profund personală și reimaginează cuverturile într-o manieră proprie, conservând, totodată, bogăția cromatică folosită de strămoșii săi.
Zbor și vis
Creațiile rezultate reprezintă scene desprinse din viața de zi cu zi a cartierului natal. Pentru a-i conferi autobiografiei mai multă consistență, Ringgold inserează și câteva anecdote, astfel încât fiecare operă își are propria poveste, depotrivă, în imagini și cuvinte.
De pildă, pe o cuvertură realizată în 1988, sunt reprezentați câțiva vecini care iau cina împreună pe acoperișul blocului lor. Într-un colț, o fetiță, pe jumătate adormită, visează. În universul oniric, ea poate fi cu adevărat liberă. În vis, toate barierele dispar și orice problemă devine surmontabilă.
Cuverturile realizate de artistă au un succes fulminant. Autobiografia sa inedită își face intrarea în marile galerii de artă, pe măsură ce Faith Ringgold își continuă luptele politice. În cursul anilor următori, înființează și o fundație de promovare a artiștilor de culoare, pe care o numește foarte sugestiv Anyone can fly (Oricine poate zbura), ca o referință la opera creată în 1988.