Viața sexuală poate fi eco-prietenoasă? Cel puțin doi antreprenori germani consideră acest lucru – și au dezvoltat o marcă de prezervative vegane transformând-o într-o afacere de mai multe miliarde de euro pentru a demonstra acest lucru.
În 2015, Philip Siefer și Waldemar Zeiler se aflau în mijlocul crowdfunding-ului noului lor business. „Am auzit mereu aceeași întrebare de la oamenii care donau bani”, spune Siefer. „Prezervativele sunt vegane? Nici nu ne-am dat seama că prezervativele conțin, de obicei, o proteină animală pentru a face ca latexul să fie mai moale.” Antreprenorii cu sediul la Berlin au căutat să surprindă o bucată din piața de prezervative globale (de 8 miliarde de dolari), apelând la clienții conștienți eco. Spre surprinderea lor, acest grup de consumatori este remarcabil de mare – și de patru ani, marca lor de produse de igienă sexuală vegană și eco, înregistrează un venit anual de aproximativ 5 milioane de euro.
Compania lor, Einhorn, înseamnă unicorn în germană. Pentru că au pus sustenabilitatea în centrul activității lor aceasta a cunoscut într-un final succesul și nu doar pentru că este populară în rândul consumatorilor. Mai degrabă, construcția de imagine durabilă și ecoprietenoasă a brandului lor a deschis uși în cadrul comunității de afaceri la care altfel ar fi fost poate mai dificil să ajungă.
Prezervativele sunt a doua formă de contracepție preferată a Germaniei, după pastile, dar în timp ce făcea cumpărături cu prietena sa, Siefer a fost surprins de cât de demodate păreau acestea. El a considerat că consumatorii de astăzi ar putea îmbrățișa o nouă alternativă – una ecologică și, după ce a respins inițial ideea, Zeiler a spus da, considerând că acesta este produsul ideal pentru comercializarea online. Cei doi au dorit să creeze o afacere care să fie corectă politic și durabilă, nu numai pentru planetă, ci și pentru angajații lor. Einhorn a înlocuit cazeina – o proteină care se găsește în laptele de mamifer care este folosit pentru a înmuia latexul în prezervative – cu un lubrifiant natural bazat pe plante. Pentru a putea să înceapă, au lansat o campanie de finanțare prin crowdfunding prin care au strâns 100.000 € și, din acel moment, veganismul a devenit parte a planificării produselor Einhorn.
Ingredientul cheie al prezervativelor, desigur, este latexul – o seva naturală lăptoasă care este extrasă din copacii de cauciuc, cultivați în principal în regiunile tropicale din Asia. Proteina de cazeină, întâlnită pe scară largă în laptele mamiferelor, este utilizată pentru a înmuia latexul. Dar Einhorn a părăsit proteina din cazeină – optând în schimb pentru un lubrifiant natural bazat pe plante. De asemenea, are grijă să obțină latexul într-un mod cât mai ecologic. Einhorn nu a fost în niciun caz primul care a creat un prezervativ eco sau vegan. Brandul nord-american Glyde a făcut același lucru în 2013. De atunci, un număr tot mai mare de alternative durabile au ajuns pe rafturi și vor să acapareze o parte tot mai mare din piața globală a prezervativelor care va valora 15 miliarde de dolari până în 2026.
Deși piața este încă relativ nouă, Einhorn a constatat că majoritatea consumatorilor lor au între 20 și 40 de ani, cu 60% din achiziții făcute de femei. Extinderea rapidă a plantațiilor de monocultură de cauciuc natural pe scară largă în ultimii 30 de ani a dus la defrișări, ceea ce a afectat habitatele naturale ale animalelor sălbatice. Pentru a combate acest lucru, Einhorn s-a îndepărtat de plantațiile tradiționale și în schimb lucrează strâns cu variante alternative. Ambalaje perfecte încă nu există. Deși ambalajul original al companiei a fost înlocuit cu hârtie reciclabilă 100%, următorul pas este crearea unor ambalaje individuale mai durabile fără aluminiu.