Primul avion complet electric din lume a efectuat un test de zbor deasupra orașului canadian Vancouver, zburând timp de 15 minute. „Zborul dovedește că aviația comercială în formă electrică este plauzibilă”, a spus Roei Ganzarski, directorul companiei de inginerie magniX.
Compania a proiectat motorul avionului și a lucrat în parteneriat cu Harbor Air, care transportă jumătate de milion de pasageri pe an între Vancouver, stațiunea de schi Whistler și insulele aflate în apropiere. Ganzarski a spus că tehnologia ar aduce o reducere semnificativă a costurilor pentru companiile aeriene și zero emisii de carbon. „Acest eveniment marchează începutul epocii aviației electrice”, a spus el.
Aviația civilă este una dintre sursele de emisii de carbon cu cea mai rapidă creștere, pe măsură ce tot mai mulți oameni aleg să zboare, iar noile tehnologii întârzie să apară. Organizația Internațională a Aviației (OACI) a încurajat utilizarea mai eficientă a motoarelor pe bază de biocombustibil și a materialelor aeriene mai ușoare, precum și optimizarea rutelor.
Avionul electric- un hidroavion DHC-2 de Havilland Beaver, în vârstă de 62 de ani, modernizat cu un motor electric de 750 CP – a fost pilotat de Greg McDougall, fondatorul și directorul executiv al Harbour Air. „Pentru mine acel zbor a fost ca și cum pilotam un avion obișnuit, numai că pe steroizi. Am fost nevoit chiar să o las mai moale cu accelerația”, a spus el. McDougall a pilotat avionul de-a lungul râului Fraser, în apropierea aeroportului internațional Vancouver, în fața a aproximativ 100 de spectatori, imediat după răsărit. Zborul a durat mai puțin de 15 minute, potrivit unui jurnalist AFP de la fața locului, citat de The Guardian. „Scopul nostru este să electrificăm de fapt întreaga flotă”, a spus McDougall.
Compania ar economisi milioane de euro în costurile de întreținere, deoarece motoarele electrice necesită o întreținere „drastică” mai mică, a spus dl McDougall. Cu toate acestea, Harbour Air va trebui să aștepte cel puțin doi ani înainte să poată începe să-și electrificeze flota de peste 40 de hidroavioane. Avionul electronic trebuie testat în continuare pentru a confirma că este fiabil și sigur.