Modei îi plac repetițiile – de la tendințe care revin, relansări și nostalgii la ediții noi inspirate de arhivă, colecții capsulă „regenerate” și apariția modelelor de epocă. Upcycling-ul, declarat a fi cea mai clară tendință a modei durabile din această vară, a fost condus în principal de designeri emergenți și independenți, precum Marine Serre, 1/OFF și mărci precum Patagonia.
Pe de altă parte, cu mărcile de lux, s-a întâmplat mai mult ca ideile să fie uneori refolosite, dar materialele folosite pentru acestea nu au fost niciodată reutilizate.
Reciclarea – următor pas după tendința de upcycling
Desigur, există excepții. Există, de exemplu, Re-Nylon Collections de la Prada, o ediție limitată la 80 de look-uri vintage revizuite din anii 30-80, care a fost lansată sub titlul „Upcycled by Miu Miu”; sau linia „Recicla” de îmbrăcăminte reciclată și reciclată a Maison Margiela din diferite surse și perioade, inspirată din linia „Replica” a casei din 1994 (pe atunci o reproiectare a pieselor vechi de zeci de ani). Între timp, Hermès a lansat atelierul „Petit h” în 2010, cu singurul scop de a oferi o viață nouă materialelor rămase, neutilizate și uitate.
Reciclarea ca acțiune necesară
Ca urmare a excedentelor legate de pandemie ale colecțiilor globale de primăvară/vară 2020 în valoare de 145 până la 165 miliarde de euro (de două ori mai mult decât în anii precedenți), schimbările din industria modei vin acum rapid și agresiv.
În timpul blocării în Marea Britanie, Stella McCartney, unul dintre pionierii durabilității în segmentul modei de lux, s-a gândit puțin mai atent la modul în care a funcționat compania ei și a dezvoltat un manifest de la A la Z – scrisorile individuale au fost scrise de artiști celebri precum Cindy Sherman, Ólafur Elíasson sau Urs Fischerproiectat – care a fost susținut de statistici îngrijorătoare despre industrie și consumul său, de exemplu, cu afirmația „Mai puțin de un procent din materialul utilizat la fabricarea îmbrăcămintei este reciclat, ceea ce înseamnă că 99% din toate textilele și toată moda sunt deșeuri” sau „Dacă continuăm pe această cale, deșeurile de îmbrăcăminte generate de acum până în 2025 vor cântări la fel de mult ca populația lumii de astăzi.”
Tendința actuală a modei de lux
Deci, este clar că, după ani de invocare a noului, tendința actuală a modei de lux este asă celebreze vechiul. „New-Look Edith Bags” realizat de directorul artistic al Chloé, Gabriela Hearst, constă din 50 de piese de epocă care au fost reciclate și condimentate cu alte materiale din colecția de toamnă/iarnă 2021. Pantofii bărbătești LV de primăvară/vară 2021 de la Virgil Abloh sunt confecționați din piele reciclată din colecțiile mai vechi LV Trainer, iar colecția de accesorii „Be Mindful” a casei este realizată din materiale reciclate.
Colecția primăvară/vară 2021 a mărcii Balenciaga este de 93,5% realizată din materii prime certificate fie durabile, fie reciclate. Colecția capsulă „Legacy Parade” a Maison Michel constă din țesături neutilizate din arhivele casei; și Loewe cu a sa colecie „The Surplus Project” produce genți realizate exclusiv din piele în exces din colecțiile anterioare. În aprilie, Grupul LVMH a lansat Nona Source, o platformă de revânzare online, care oferă designerilor și mărcilor aspirante acces la materialele din piele ale Grupului, în medie cu 70% mai ieftine decât prețul inițial. Acest lucru permite reutilizarea creativă a materialelor care altfel ar rămâne nefolosite în arhive.