„Momo”, un personaj imaginar oribil cu ochii bulbucați, s-a făcut remarcată anul trecut. Jocul cu această păpușă urâtă a apărut în Japonia, iar în scurt timp a devenit viral pe rețelele de socializare. Din păcate, el a provocat îngrijorarea părinţilor şi a autorităţilor la nivel global.
Provocarea Momo te îndeamnă să-ți faci rău singur, iar la sfârșit, pentru a câștiga jocul, să te sinucizi. Concret, jocul îi încurajează pe tineri să contacteze personajul Momo pe una dintre reţelele sociale WhatsApp, Facebook sau YouTube. Imediat ce copilul a creat legătura, acesta începe să-i trimită victimei imagini violente şi să-i inducă ideea că ar cunoaşte detalii din viaţa privată a utilizatorului. Momo ameninţă chiar că va apărea în timpul nopţii în casele tinerilor care participă la joc sau că le va întinde o capcană, dacă nu mai răspund mesajelor avatarului.
Se pare că toată această isterie creată de păpușa Momo nu e decât o furtună într-un pahar cu apă. Noua provococare periculoasă pentru copii, pe internet, s-a dovedit a fi de fapt o păcăleală, relatează The Guardian. Experții și organizațiile caritabile au avertizat că „provocarea Momo”” nu reprezintă altceva decât o „panică morală” răspândită de adulți. Mai pe scurt, provocarea Momo este o informație falsă viralizată pe rețelele de socializare de părinți.
Știri legate de această provocare s-au răspândit online, cu sute de mii de share-uri pe Facebook doar în 24 de ore. În Marea Britanie a devenit una dintre cele mai citite teme pe rețeaua de socializare. O altă știre falsă a fost aceea că provocarea era răspândită și prin intermediul unor video-uri pe Youtube. Două organizații non-guvernamentale au respins acest afirmații, spunând că, deși nu există dovezi clare că „Momo challenge” a provocat vreun rău, isteria media care s-a produs pe urmă ar putea pune în pericol persoanele vulnerabile, încurajându-le chiar să se gândească să se rănească.
Potrivit Centrului de Siguranță pe Internet, din Marea Britanie, nu există o astfel de provocare și nici nu sunt dovezi că a fost promovată pe Youtube. O altă asociație, National Society for the Prevention of Cruelty to Children, a explicat că nu sunt indicii că este vorba despre un fenomen care ar pune viețile copiilor în pericol. Agențiile pentru protecția copiilor declară că știrea falsă cu provocarea Momo s-a răspândit din cauza părinților cu adevărat îngrijorați de riscurile la care se expun pe internet copiii lor care dau share la informații fără a le verifica originea.
Imaginea lui „Momo”, originară dintr-o lucrare realizată pentru o expoziție exhibiționistă japoneză, circulă de câțiva ani pe Internet, dar vara anului trecut a început să fie asociată cu niște informații nefondate, potrivit cărora tinerii au fost îndemnați să se ucidă sau să-și facă rău prin mesaje pe WhatsApp.