Începem să vedem efectul tehnologiei asupra dezvoltării copiilor și a abilităților de citire ale adulților – iar concluziile studiilor nu sunt deloc optimiste. Procesul prin care învățăm să citim ne schimbă creierul, dar la fel și ceea ce citim, cum citim și în ce mod citim (pe hârtie, electronic, pe telefon, pe laptop). Acest lucru este deosebit de important în noua noastră realitate, când multe persoane sunt conectate la mai multe ecrane la un moment dat. Cu o mare parte a lumii care lucrează de acasă și milioane de elevi și studenți care învață acasă, dezvoltând un creier biliterat – unul adaptat atât alfabetizării digitale și tradiționale – nu a fost niciodată mai important.
Suntem încă în primele etape ale înțelegerii impactului învățării bazate pe digital asupra dezvoltării creierelor copiilor, precum și asupra menținerii creierelor adulților. Transformarea informațiilor noi în cunoștințe consolidate în circuitele creierului necesită conexiuni multiple la abilități de raționament abstract, fiecare dintre acestea necesitând tipul de timp și atenție care adesea lipsesc în lectura digitală.
Crizele de astăzi agravează amenințările la alfabetizarea deplină. Acest lucru se datorează faptului că niciun om nu s-a născut pentru a citi. Alfabetizarea necesită un nou circuit de creier mai eficient, mai plastic. Plasticitatea permite circuitului să se adapteze oricărui sistem de scriere și oricărui suport. Hârtia indică procese mai lente, care necesită mai multă atenție și timp. Mediul digital avantajează procese rapide și multitasking, ambele potrivite pentru procesarea zilnică a informațiilor. Faceți un test. Citiți adesea primul rând al unei pagini și apoi pe diagonală? Sau citiți primul rând, secțiunea din mijloc și finalul? Cercetătorii numesc aceste mișcări ale ochilor modele Z și F. Ceea ce se pierde se află între rânduri: detalii, frumusețea limbajului unui autor. În consecință, se observă o scădere a empatiei și a analizei critice la știri false, demagogice.
Elefantul digital din fiecare sală de clasă și acasă este dacă cei mici vor dezvolta o alfabetizare completă. Cercetări recente, citate de The Guardian, arată scăderi ale înțelegerii elevilor atunci când citesc aceeași informație pe ecrane, mai degrabă decât pe hârtie tipărită. Cu toate acestea, cititorii au invățat mai bine pe ecrane pentru că erau „mai rapide”. Mai mult de 80% dintre profesori văd un efect „superficial” al învățării pe ecrane. Chiar și copiii de trei ani par mai puțin capabili să înțeleagă atunci li se citesc de pe tabletă în loc să aibă în față o carte. Motivele sunt multiple, dar nu se datorează faptului că citirea profundă este imposibilă pe un ecran. Este pur și simplu mai greu, deoarece ecranele sunt asociate cu distragerea. La rândul său, acest lucru duce la mai puțin timp alocat gândirii abstracte.
4 comentarii