Tabu
FASHIONSlider

Simbol al puterii, accesoriu de modă, bastion social. Povestea din spatele ochelarilor de soare

Ochelarii de soare fac mai mult decât să ne protejeze ochii de razele soarelui. Ochelarii de soare sunt un ingredient imposibil de înlocuit. Pentru anumite persoane sunt atât de importanți încât devin pe nesimțite motivul căderii lor în penibil, ridicol sau kitsch. Periodic, apără privirile prea sensibile de „aciditatea“ razelor de soare dar, în restul timpului, unii folosesc ochelarii de soare pe post de ornament de pus în păr.

În fiecare vară, ei sunt vedetele. Ochelarii de soare fac întotdeauna diferența. Aceștia modernizează aspectul și protejează ochii. „Ochelarii de soare sunt universali! Merg pentru toată lumea”, spun experții citați de Madame Figaro. În fiecare secundă, 30 de perechi sunt vândute în întreaga lume”.

Protecție și rebeliune

Istoria ochelarilor de soare datează de aproape două mii de ani, când împăratul Nero folosea smaraldele ca filtru pentru a se proteja de razele orbitoare ale soarelui în timpul unei reprezentații. Dar abia în secolul al XX-lea ochelarii de soare și-au depășit funcția utilitară originală. De-a lungul timpului, au devenit scutul protector al spiritelor libere și independente.

„Această mișcare s-a născut în rândul tinerilor afro-americani în anii 1960. Ei au început să poarte ochelari de soare pentru a da impresia că sunt impasibili în fața segregării poliției. Apoi, curentul a fost preluat de albi, în special de actori precum Steve McQueen sau James Dean, care au devenit icoanele cool. Astăzi, ei sunt purtați într-un scop legat de aspect și identitate.

Vezi fără să fii văzut

Mai presus de toate, ochelarii întunecați au devenit accesoriul iconic – chiar simbolic – al celebrităților cărora le place să se ascundă în spatele ochelarilor de soare. Unele personalități și-au făcut o semnătură. Este cazul lui Isabelle Adjani, JR sau Anna Wintour, care (aproape) nu se desparte niciodată de ei. „Este un obiect care poartă în el o parte reală a misterului”, subliniază Michel Dalloni. Avem tendința de a spune că privirea este reflectarea sufletului. Este un loc comun și, totuși, este și un început al adevărului, deoarece specia umană este singura care susține o privire directă în ochi.

Cu toate acestea, o pereche de ochelari de soare interferează cu această realitate și provoacă probleme. O tulburare legată de reținerea emoțiilor. „Cu ochelarii întunecați, nu putem decoda ceea ce se întâmplă cu persoana care îi poartă”, spune Nicolas Guéguen, cercetător în științe comportamentale la Universitatea din Bretania de Sud. Dacă blocăm această comunicare vizuală, non-verbală, blocăm o mulțime de lucruri în interacțiunea umană.

În timpul unei prezentări de modă, Anna Wintour rămâne nemișcată și refuză să lase privirea să-i trădeze sentimentele. Ochelarii ei acționează ca un filtru. „Îmi place să văd, dar să nu fiu observat”, spunea și Karl Lagerfeld. Pentru alții, precum Isabelle Adjani, este mai mult o barieră de protecție: „Este un mod de a rămâne în lumea mea. Ei protejează ochii de blițul aparatelor de fotografiat”.

Marca puterii

Accesoriul acționează ca un bastion care atrage atenția. Aici se află toată ambivalența sa. Cel care poartă ochelari negri rămâne o enigmă fascinantă pe care putem proiecta ce e mai bun sau mai rău. „Ei au puterea de a elibera imaginația celor care îi privesc”, analizează Michel Dalloni. Există și un alt aspect. „Uneori poartă stereotipuri negative”, notează cercetătorul Nicolas Guéguen. „Am făcut niște teste pe stradă. Când cineva care poartă ochelari negri scapă lucruri pe jos, doar 10% dintre oamenii din jur sunt gata să-l ajute. Ajutăm mai puțin pentru că s-a instalat o teamă”. Un sentiment de care dictatorii au profitat foarte mult. De la Hitler la Putin, mulți dintre ei și-au ascuns ochii. „Au vrut să creeze neliniște intenționată în acest fel. Este o trăsătură a puterii”, explică psihanalistul Jean-Pierre Winter.

Joacă-te cu imaginea ta

Fără a merge în această extremă, ochelarii de soare rămân ideali pentru a ieși în evidență și chiar pentru a participa la construcția unui personaj. „Cu ochelarii de soare, sunt Jack Nicholson. Fără ei, sunt gras și am 60 de ani”, obișnuia să glumească actorul american. Se pare că nu este singurul care crede asta, deoarece această industrie generează venituri de 20 de miliarde de dolari. Afaceri anuale, în continuă creștere!

Este noul el dorado al mărcilor de lux, deoarece ochelarii pot fi poarta de acces către universul unui brand. Au trecut vremurile în care aveai doar o pereche. Astăzi, jonglăm între mai multe modele. Toate grupurile mari și toate mărcile dezvoltă colecții reale: design retro, format supradimensionate, rame cu bijuterii, rame pop, lentile cu oglindă. Există ceva pentru toate gusturile, toate fanteziile, toate dorințele.

ARTICOLE SIMILARE

Premiile Oscar 2022, lista nominalizărilor. Filmele cu cele mai multe propuneri

Andreea Damian

Mariacarla, Anja si Magdalena in campania Lanvin

realitatea

Blumarine, campania toamnă-iarnă, 2009-2010

realitatea

Michael B. Jordan a avut nevoie de terapie după rolul din Black Panther

Andreea Damian

Eva Herzigova pe coperta ediției aniversare Numero

realitatea

Alexia Eram și-a cumpărat mașina visurilor ei. A plătit-o din proprii bani

Andreea Damian

Scrie un comentariu