De cativa ani incoace, Ministerul francez al Culturii invita cate un artist sa creeze o lucrare care sa fie expusa in nava de la Grand Palais, un spatiu imens din centrul Parisului. Dupa Anselm Kiefer si Richard Serra, anul acesta este randul lui Christian Boltanski.
Boltanski s-a nascut in 1944 si a devenit celebru inca din anii 70. Instalatia pe care a conceput-o pentru proiectul Monumenta de la Grand Palais este una cu o puternica incarcatura emotionala: Boltanski a creat un spatiu comemorativ numit Personnes (ceea ce poate insemna atat “oameni” cat si “nimeni”), un titlu cum nu se putea mai potrivit pentru instalatia care te duce cu gandul atat la viata, individualitate si memorie, cat si la moarte si la pierderea identitatii. Boltanski si-a imaginat instalatia ca pe o lucrare facuta din sunet si imagine, si a modelat teme precum soarta si moartea. Spatiul de la Grand Palais a fost astfel transformat intr-o dimensiune animata si coerenta, dar cu o durata scurta de viata, ale carei componente vor fi reciclate imediat dup ace expozitia se va inchide. Practic, munti intregi de haine purtate sunt aranjati in sala imensa, in mici dreptunghiuri, creand impresia unor morminte realizate din haine. Hainele, in acest context, devin niste artefacte, sustin memoria si pot spune multe despre posesorii lor din trecut.
Lucrarea lui Boltanski este una accesibila, dar provocatoare. Faptul ca vizitatorii expozitiei se transpun atat de mult in instalatie, intrand in spatiul ei, conduce la o dramatizare si o experienta extrem de personala a artei, iar acest lucru se potriveste perfect conceptiei lui Boltanski despre misiunea artistului, care este aceea de a ii arata privitorului ceva ce el stie déjà, in adancul constiintei sale. Proiectul Monumenta 2010 al lui Boltanski va continua: artistul urmeaza sa creeze o “arhiva a inimii”, drept pentru care le cere tuturor vizitatorilor expozitiei sale sa isi inregistreze bataile inimii si sa I le ofere.