Reapariția hainelor extrem de provocatoare sugerează o reacție la blocare, spun experții.
În această săptămână, la peste 40 de ani de când Vivienne Westwood și-a deschis sex-shop-ul, Kim Kardashian și Madonna au șocat cu ținute fetiș. Madonna a apărut la premiile MTV îmbrăcată într-un costum de latex Atsuko Kudo, mănuși și șapcă din piele, în timp ce Kardashian a purtat un look Balenciaga all-black la Gala Met. La același eveniment, actorul Evan Mock din Gossip Girl a purtat o mască din latex cu ținte de la Thom Browne. Așadar, de ce aceste ținute de nișă au devenit obișnuite, se întreabă oamenii.
Madonna e încă sexy la 63 de ani. Regina muzicii pop a postat un calup de fotografii în care apare îmbrăcată în costum de latex, cu un chipiu de poliţist pe cap şi a uluit cu apariţia ei tinerească. Diva nu se sfieşte să pozeze la fel de sexy, cu sânii la vedere, ca acum 30 de ani.
Din punct de vedere istoric, îmbrăcămintea fetiș a apărut după recesiuni economice sau evenimente majore, cum ar fi primul și al doilea Război Mondial, iar Lou Austin, coproprietar al site-ului Fetiș MegaPleasure, crede că este legat de un traumatism colectiv. „Nu aș fi surprinsă dacă această pandemie declanșează o reapariție a îmbrăcămintei fetiș atât în dormitoare, cât și pe piste, ca o încuviințare a traumei pe care am trăit-o cu toții în ultimul an sau cam așa ceva”, spune ea.
„Renașterea modei fetiș este, în parte, o reacție la blocare”, spune profesorul Andrew Groves, care a coordonat Undercover, o expoziție despre masca pandemică purtată în spațiile publice. „În ultimele 18 luni, am fost cu toții într-o relație ciudată BDSM cu guvernul”, spune el, „care ne-a controlat corpurile, obligând-ne să purtăm măști și ne-a spus pe cine putem să sărutăm sau să atingem. Adoptarea îmbrăcămintei fetiș ca modă poate fi interpretată ca o dorință de a schimba relația, de a prelua controlul și de a le arăta cine este cu adevărat responsabil.”
Termenul „fetish” a fost definit pentru prima dată de autorul francez Nicolas Edme Restif de la Bretonne în secolul al XVIII-lea. „A devenit popular în anii 1920 de compania franceză Yva Richard care vinde pălării, lenjerie și încălțăminte”, explică Jennifer Richards, tutore la Royal College of Art. „Au fost, de asemenea, cunoscuți pentru crearea unui sutien din oțel cu conuri”, spune ea, un precursor al sutienului conic al lui Jean Paul Gaultier, purtat de Madonna. Richards adaugă că munca designerului de modă Rudi Gernreich din anii 1960 a avut o influență extremă asupra designerilor precum Helmut Lang, care au popularizat aspectul fetiș.
Spectrul modei fetiș a făcut parte din vocabularul nostru vizual modern. Masca din latex, care a evoluat de la fetiș la obiect de modă de Westwood în anii 1970, apoi reinterpretat de [designerul de modă] Margiela în anii 1990 și acum purtat de Kanye West exemplifică [că] forța sa a fost slăbită ca urmare a diseminării sale nesfârșite.